Details aandrijving Toyota Yaris Hybrid-R

De conceptauto Toyota Yaris Hybrid-R combineert een krachtige 1,6 liter Global Race Engine-benzinemotor met twee krachtige elektromotoren, waarmee ‘intelligente’ elektrische vierwielaandrijving mogelijk is. Alles bij elkaar levert de aandrijflijn een vermogen van 308 kW/420 pk.

De voorwielen van de op de 3-deurs Yaris gebaseerde Hybrid-R worden aangedreven door een direct ingespoten, 220 kW/300 pk sterke 1,6 liter viercilinder turbomotor. Deze is ontwikkeld door Toyota Motorsport GmbH (TMG) volgens de regels van de Internationale Automobiel Federatie (FIA) als zogenoemde Global Race Engine, voor gebruik in diverse takken van autosport. De achterwielen zijn elk uitgerust met een 44 kW/60 pk sterke elektromotor. Alles bij elkaar levert de aandrijflijn een vermogen van 308 kW/420 pk. De twee elektromotoren dienen als generator tijdens remmen en ondersteunen de benzinemotor tijdens accelereren.

Supercondensator
De energie die wordt teruggewonnen tijdens het remmen wordt – net als in de TS030 Hybrid – opgeslagen in een supercondensator. Vergeleken met een standaard NiMh-hybridebatterij heeft de supercondensator een hogere vermogensdichtheid en een snellere op- en ontlaadsnelheid. Dat sluit perfect aan op de vereisten voor gebruik in de autosport, waar korte en onmiddellijke acceleraties noodzakelijk zijn.

5 seconden, 120 pk extra
De hoeveelheid afgegeven vermogen hangt echter af van de tijdsduur waarvoor energie gevraagd wordt. Voor gebruik op de weg laat de supercondensator de teruggewonnen energie gedurende acceleraties van maximaal 10 seconden los. Het totale vermogen van de twee elektromotoren wordt dan teruggebracht tot 29 kW/40 pk. In circuitmodus leveren de elektromotoren in de achterwielen een gecombineerd maximumvermogen van 88 kW (120 pk) gedurende maximaal 5 seconden per keer, als gevolg van de hogere frequentie van remmen en accelereren tijdens het rijden op een circuit.

Geavanceerd tractiecontrolesysteem
Een derde elektromotor met een vermogen van 44 kW/60 pk (geplaatst tussen motor en sequentiële 6-versnellingstransmissie) fungeert als generator in twee gevallen: tijdens vertraging om de supercondensator te voeden en tijdens het accelereren om direct vermogen aan de achterste elektromotoren te leveren.

Dit laatste zal alleen gebeuren wanneer het motorvermogen en het koppel te groot zijn voor de grip van de voorbanden op de weg. De generator gedraagt zich als een geavanceerd tractiecontrolesysteem. Hij brengt het koppel als elektrische energie over naar de achterwielen om de acceleratie en de rijeigenschappen te verbeteren in plaats van simpelweg het motorvermogen te beperken.

Koppel per achterwiel gedoseerd
De elektromotoren in de achterwielen (één per wiel) kunnen de rijeigenschappen van de Yaris Hybrid-R sterk beïnvloeden. Vooral in bochten, door het verdelen van het koppel over de achterwielen. Elke motor kan onafhankelijk worden gebruikt als generator of motor. Afhankelijk van de lengte van de bocht kan het systeem meer koppel naar het buitenste achterwiel sturen zodat hogere bochtsnelheden haalbaar zijn. Ook kan in snelle bochten meer remkracht naar het binnenste achterwiel gestuurd worden en het is mogelijk dat het systeem het ene wiel afremt en het andere versnelt in langzame bochten. De Yaris-R volgt hiermee optimaal de ingestuurde lijn, waarbij geen over- of onderstuur optreedt.