Geavanceerde, nieuwe 1,5 liter benzinemotor Toyota Yaris voldoet aan Euro 6c

Geavanceerde, nieuwe 1,5 liter benzinemotor Toyota Yaris voldoet aan Euro 6c

  • Nieuwe 1,5-liter benzinemotor heeft uitstekende thermische efficiëntie voor een lager verbruik, betere prestaties en meer rijplezier
  • Voldoet al aan de Euro 6c standaard

Vooruitlopend op de Euro 6c standaard en de RDE (Real Driving Emission) homologatiestandaard, levert Toyota de nieuwe Yaris met een nieuwe 1,5-liter benzinemotor die de huidige 1,3-liter benzinemotor vervangt. De nieuwe motor is onderdeel van de ESTEC-familie (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion).

De nieuwe 1,5-liter benzinemotor (1.496 cm3) heeft 82 kW/111 pk vermogen en 136 Nm koppel bij 4.400 tpm. Vanaf 2.000 tpm is al 118 Nm voorhanden. De snelle respons van de koppelrijke atmosferische motor resulteert in meer rijcomfort, een snellere acceleratie en meer rijplezier. Ten opzichte van de huidige 1,3-liter benzinemotor gaat de sprint van 0 naar 100 km/u 0,8 seconde sneller (nu 11 seconden). De sprint van 80 naar 120 km/u verloopt ruim een seconde sneller (nu 17,6 seconden).

Door uitbreiding van de variabele kleptiming schakelt de motor in een fractie van een seconde tussen de Otto- en Atkinson-cyclus voor nog betere prestaties

Otto- en Atkinson-cyclus

Om te voldoen aan de nieuwe Euro 6c-emissienorm en de RDE-testcyclus (Real Driving Emission) heeft Toyota technologie gebruikt van hybridemodellen zoals de Toyota C-HR Hybrid. De nieuwe viercilinder heeft daardoor een uitstekende thermische efficiëntie van 38,5 procent. De hoge compressieverhouding van 13,5:1 is bereikt door effectief gebruik te maken van uitlaatgasrecirculatie (EGR), toepassing van nieuwe verbrandingskamers met nieuwe zuigers, reductie van pomp- en frictieverliezen en door uitbreiding van de variabele kleptiming (VVT-iE*). Door dat laatste schakelt de motor in een fractie van een seconde tussen de Otto- en Atkinson-cyclus voor nog betere prestaties.

Voor een nog efficiënter brandstofverbruik past Toyota voor het eerst een watergekoeld uitlaatspruitstuk toe. Alle systemen zorgen samen voor een 12 procent lager brandstofverbruik (met CVT-automaat) ten opzichte van de uitgaande 1,3-liter viercilinder, gebaseerd op de huidige NEDC-cyclus.

‘Hot hatch’

Zoals eerder gecommuniceerd brengt Toyota van de vernieuwde Yaris ook een gespierde ‘hot hatch’-versie uit, geïnspireerd op de spectaculaire Toyota Yaris WRC. De 3-deurs sportuitvoering krijgt een benzinemotor met een vermogen van meer dan 154 kW/210 pk.

* VVT-iE: Variable Valve Timing intelligent system Electric Motor

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl

Lees meer