Mega-testrit Toyota Five Continents Drive Project bezoekt Europa

• Colonne van voornamelijk Toyota hybride modellen dwars door Europa
  • Toyota medewerkers uit Japan en Europa achter het stuur
  • Opdoen van kennis onder échte rijomstandigheden
  • Met als doel: Making Ever-better Cars

Het Toyota Five Continents Drive Project doet Europa aan. Het ambitieuze project is feitelijk een reusachtige testrit op vijf continenten van Toyota medewerkers uit alle delen van de wereld in diverse Toyota modellen. Hiermee ervaren ze de auto’s onder échte rijomstandigheden zoals klanten dat ook doen. Het doel is om nog betere auto’s te ontwikkelen – Making Ever-better Cars.

Het Toyota Five Continents Drive Project maakt deel uit van Toyota GAZOO Racing. Ook de ervaringen van dit raceteam gebruikt Toyota om uiteindelijk nog betere auto’s te kunnen maken.

“Laten we nóg betere auto’s maken”

Akio Toyoda, President Toyota Motor Corporation: “Ik zeg altijd: laten we nóg betere auto’s maken. De enige manier om dit goed te kunnen doen is om zelf het stuurwiel te pakken om verschillende Toyota modellen te ervaren onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Daarom maakte ik deel uit van het team dat mee heeft gedaan aan de 24-uursrace op de Nürburgring. Omdat dit helaas is weggelegd voor een beperkt aantal medewerkers, zijn we het Five Continents Drive Project gestart.”

Akio Toyoda, President Toyota Motor Corporation: “Ik zeg altijd: laten we nóg betere auto’s maken.”

Al 68.000 kilometer afgelegd

Europa is het derde continent dat het Five Continents Drive Project aandoet. In 2014 werd Australië bezocht, en in 2015 en 2016 Noord- en Zuid-Amerika als één continent. Tot nu toe is in 265 dagen circa 68.000 kilometer afgelegd. De route door Europa bedraagt 19.000 kilometer. De start is eind augustus bij Toyota’s eerste Europese productiefaciliteit in Portugal. Twee maanden later hopen de Toyota’s – voornamelijk hybride modellen – te finishen bij Toyota Motor Europe in Brussel.

Tommi Mäkinen

Eind november start het tweede gedeelte van de route in Denemarken. De finish is een maand later bij Tommi Mäkinen Racing in Finland. Dit gedeelte van de route is vooral bedoeld om de auto’s – waaronder de Yaris Hybrid en Toyota C-HR Hybrid – onder echt winterse omstandigheden te testen. Voormalig wereldkampioen rallyrijden Tommi Mäkinen is teamleider bij het rallyteam van Toyota GAZOO Racing.

‘Senpai’

“Europa is de geboorteplek van de automobiel. Europese autofabrikanten – onze ‘senpai’, mentors – werken hier al heel lang aan het telkens verbeteren van hun producten. Ik heb dan ook hoge verwachtingen van onze medewerkers aldaar en verwacht dat ze met meer kennis over Europese wegen terugkeren. Kennis die ons helpt nóg betere auto’s te maken”, besluit Akio Toyoda.