17 april 2014

Haagse Toyota dealer plaatst bijna 1.000 zonnepanelen

Toyota dealer Louwman Den Haag heeft 1.600 vierkante meter zonnepanelen op het dak van haar pand langs de A4 laten aanbrengen. Dit oppervlak is gelijk aan de afmetingen van 8 tennisbanen en is hiermee het grootste zonnepanelenproject in de regio. De panelen leveren zo’n kwart Megawatt energie; genoeg om 80 huishoudens van stroom te voorzien. Louwman Den Haag neemt met de panelen echter óók een voorschot op de toekomst van intelligent energiemanagement, ook wel smart grids genoemd.

De plaatsing van de 980 panelen op het dak van de Haagse Toyota dealer sluit naadloos aan op de lange termijn visie van Toyota: Towards Zero Emission. Net als Toyota wil Louwman Den Haag de CO2-footprint sterk verlagen. Door in het pand zoveel mogelijk gebruik te maken van zonne-energie en het teveel aan opgewekte energie terug te leveren aan het netwerk, wil de dealer zijn steentje bijdragen.

Smart grids
De Toyota dealer kijkt echter vooruit. Louwman Den Haag wil namelijk actief gebruik gaan maken van intelligent energiemanagement. Daartoe zal in de toekomst naar verwachting ook energie worden opgeslagen in batterijtechnologie van Toyota. Hierbij kunnen batterijen worden gebruikt die afkomstig zijn uit Toyota hybride modellen. De praktijk leert dat deze oersterke batterijen ook na 10 à 15 jaar werkzaam te zijn geweest in een hybride Toyota nog prima functioneren als stationaire energieopslag. Vanuit deze opslag kan de energie weer op een later moment worden gebruikt.

‘Niet zomaar een groot project’
Louwman Den Haag liet de panelen aanbrengen door het gerenommeerde Solarcentury. Dat heeft niet alleen nationaal en internationaal veel ervaring met dergelijke plaatsingen, maar staat ook te boek als een zeer milieubewuste onderneming. Dennis de Jong, directeur van Solarcentury Benelux: ‘Dit is een grote zonne-energie installatie. Wat echter werkelijk indrukwekkend is, is de bredere visie van Toyota om haar CO2- en luchtkwaliteitsemissies te verlagen en daarmee de belasting op het milieu te reduceren. Toyota onderkent zonne-energie als een zeer belangrijk deel van deze visie. Ook met betrekking tot de energievoorziening voor toekomstige mobiliteit. Wij vinden het geweldig om met een bedrijf te werken dat zo duidelijk blijk geeft van haar toewijding aan het milieu en een nul-uitstoot-toekomst.’

Fotocredit: Arthur de Kruijff