Recordhouder Toyota EV P002 keert terug naar Pikes Peak

De Toyota EV P002 van Toyota Motorsport GmbH (TMG) verdedigt tijdens de Pikes Peak International Hill Climb op 30 juni 2013 de titel van snelste elektrische auto in de wereldberoemde Amerikaanse bergrace. Gebrand op nieuw succes, heeft TMG de Toyota EV P002 stevig onder handen genomen, met veel meer vermogen en een flinke hoeveelheid extra koppel als resultaat.

Vorig jaar verpulverde de Toyota EV P002 op Pikes Peak het snelheidsrecord voor elektrische auto’s met ruim 2 minuten. De racer spoot in slechts 10 minuten en 15,38 seconden naar de top van de ruim 4.300 meter hoge berg in de Amerikaanse staat Colorado. De Toyota EV P002 heeft overigens ook het baanrecord voor elektrische auto’s op de Duitse Nürburgring in handen.

Pikes Peak-routinier achter het stuur
De Nieuw-Zeelandse coureur Rod Millen is de man die de Toyota EV P002 naar de top moet rijden. Millen heeft veel ervaring met Toyota raceauto’s en is bovendien een echte Pikes Peak-routinier. De Nieuw-Zeelander verbrak in het verleden op Pikes Peak al menig record en is erop gebrand ook dit jaar op het 19,99 kilometer lange parcours een recordtijd neer te zetten.

Meer vermogen, meer koppel
De Toyota EV P002 is uitgerust met twee elektromotoren. Ten opzichte van afgelopen jaar werd zowel het vermogen (+74 pk) als het maximumkoppel (+300 Nm) verder verbeterd. Het vermogen bedraagt nu 400 kW/544 pk. Het maximumkoppel komt uit op een indrukwekkende 1.200 Nm. De Toyota EV P002 is in staat een topsnelheid van 230 km/uur te halen. De lithium-ceramic batterij kent een opslagcapaciteit van 42 kWh. Omdat op Pikes Peak geen elektriciteit voorhanden is, wordt de accu mobiel opgeladen. Dat gebeurt door een door Toyota Motorsport GmbH ontwikkelde snellader die zich achterin een Toyota Hiace bevindt.

PS: Film betreft recordpoging 2012