Toyota GAZOO Racing pakt goud en brons in Rally van Finland

• 1ste keer met 2 auto’s op het erepodium
  • Debuutwinst voor Toyota coureur Esapekka Lappi
  • Yaris WRC wint 18 van de 25 etappes

Toyota GAZOO Racing heeft 2 podiumplaatsen behaald in de Rally van Finland, de 9de ronde uit het World Rally Championship (WRC) 2017. De Toyota Yaris WRC met nummer 12 en 11 finishten respectievelijk als 1ste en 3de. De 297 kW/380 pk sterke Yaris WRC domineerde 22 van de 25 etappes en won er maar liefst 18.

Thuiswedstrijd

Toyota GAZOO Racing verscheen met 3 auto’s aan de start van de Rally van Finland die verreden werd van donderdag 27 tot en met zondag 30 juli 2017. De rally was een thuiswedstrijd voor de Finse Toyota coureurs Esapekka Lappi en Juho Hänninen die respectievelijk het goud en het brons pakten. Toyota coureur Jari-Matti Latvala – eveneens uit Finland – in de Yaris WRC met nummer 10 moest de rally vanwege een technisch probleem op zaterdag verlaten, maar kwam een dag later extra sterk terug door tijdens 3 etappes de snelste te zijn.

“Om juist de Rally van Finland te winnen, is heel speciaal.”

Nog betere auto’s

Toyota topman en CEO Akio Toyoda: “Om juist de Rally van Finland te winnen, is heel speciaal. Een aantal jaren geleden sprak ik in Finland met rallyveteraan Tommi Mäkinen, nu rallyteamleider bij Toyota GAZOO Racing. Toen zijn we met dit project begonnen, om met rallyrijden nog betere auto’s te kunnen maken. En om dan jaren later zowel het Japanse als Finse volkslied te horen na afloop van de Rally van Finland, heeft mij echt ontroerd.”

Rally van Duitsland

De volgende ronde uit het Word Rally Championship is de Rally van Duitsland (17 – 20 augustus 2017) die vooral op asfalt plaatsvindt. Rallydebutant Toyota GAZOO Racing staat momenteel 3de in het algemeen klassement.