Toyota helpt Japanse rijstboeren beter te produceren

Toyota helpt Japanse rijstboeren beter te produceren

Toyota brengt zijn LEAN productiefilosofie voor een zo efficiënt mogelijke manier van werken, naar de uitgestrekte rijstvelden van Japan. Toyota begint binnenkort met uitgebreide tests van een cloud-gebaseerde managementtool die rijstboeren in de prefecturen Aichi en Ishikawa onder meer kan helpen processen verder te verbeteren en de productiviteit te verhogen.

Lees verder

Steeds meer kleinschalige Japanse rijstboeren vertrouwen het verbouwen en kweken van hun gewassen (waaronder rijst) toe aan grootschalige landbouwcoöperaties. Om dit landbouwmodel zo efficiënt mogelijk te laten functioneren, ontwikkelde Toyota een online managementtool. Hiermee kunnen de rijstboeren met hun smartphone en tablet hun vorderingen en bevindingen van hun eigen rijstveld opslaan in een centrale database. De coöperatie kan vervolgens het werk op de – vaak verspreid liggende – rijstvelden beter managen. De Toyota-tool genereert en verdeelt bijvoorbeeld de dagelijks geplande werkzaamheden over de landarbeiders van de diverse rijstvelden.

Lekkerder rijst
Ook na de teelt bewijst de managementtool van Toyota zijn nut. Tijdens het drogen en raffineren van de rijst kan de applicatie informatie genereren over de omstandigheden waaronder dit gebeurt, over de soort rijst, het gebied waar de rijst geteeld is en de mestcondities daar. Verder is het mogelijk de kwantiteit en kwaliteit van de oogst te analyseren. Dit leidt bijvoorbeeld tot lekkerder rijst die tegen lagere kosten bewerkt kan worden.

‘The Toyota Way’ wereldwijd vermaard
De Toyota managementtool en de testperiode hiervan zijn onderdeel van een project dat geleid wordt door het Japanse ministerie van landbouw, natuurbeheer en visserij. Het doel hiervan is om managementtools voor de landbouw te ontwikkelen en die uitgebreid te testen. Toyota heeft jarenlange ervaring met efficiënte productiemethoden. Toyota’s productiefilosofie ‘The Toyota Way’ is vanwege de efficiency ervan wereldwijd vermaard. Hierbij staat de mens centraal. En ook bij de ontwikkeling van de managementtool voor de rijstvelden in Japan werkte Toyota nauw samen met de rijstboeren.

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl

Lees meer