Toyota op IAA: low & zero emission

De IAA in Frankfurt staat voor Toyota volledig in het teken van zijn hybridetechnologie en -producten. Zo maakt de Yaris Hybrid-R Concept zijn werelddebuut op de internationale autotentoonstelling en toont Toyota de laatste ontwikkelingen op het gebied van Fuel Cell technologie.

Het is 16 jaar geleden dat Toyota zijn eerste hybridemodel introduceerde. Inmiddels telt het modelgamma 23 Full Hybrid modellen die in tachtig landen worden verkocht. De verkoopteller stond eind juli op maar liefst 5,5 miljoen verkochte hybridemodellen. Dit is echter pas het begin, want tijdens de IAA in Frankfurt laat Toyota nieuwe technologieën zien die het wellicht gaat toepassen in toekomstige low emission– en zero emission-modellen.

Yaris Hybrid-R

De Yaris Hybrid-R is een spectaculaire conceptcar en dient als proefmodel voor de ontwikkeling van hybridetechnologie die het rijplezier en de prestaties moet vergroten. De Hybrid-R Concept is gebaseerd op een Yaris 3-deurs. De aandrijflijn bestaat uit een krachtige, door Toyota Motorsport GmbH (TMG) ontwikkelde 1.6 ‘racemotor’ en twee elektromotoren, waarbij het vermogen over vier wielen wordt verdeeld. Net als bij de TS030 HYBRID Le Mans-raceauto wordt de teruggewonnen remenergie opgeslagen in een supercondensator. Deze vorm is uitermate geschikt voor sportauto’s, vanwege de hoge vermogensdichtheid en de mogelijkheid om heel snel te laden én ontladen. Het resultaat is een conceptmodel dat zowel op de openbare weg als op het circuit enorm veel rijplezier biedt.

FCHV zero emission

Volgens Toyota is de Fuel Cell Hybrid Vehicle (FCHV) de zero emission auto met de meest maximale toepassingsmogelijkheden. Waterstof is immers een schone energiedrager. Voordat de productieauto in 2015 op de markt komt, toont Toyota op de IAA de laatste ontwikkelingen op het gebied van Fuel Cell-technologie.

De Toyota-persconferentie op de IAA vindt dinsdag 10 september plaats om 12.45 uur in hal 8, stand D19.