Toyota TS040 HYBRID op scherp voor FIA World Endurance Championship 2014

Toyota Racing valt de 24 uur van Le Mans aan met twee 1.000 pk sterke, geheel nieuw ontwikkelde TS040’s HYBRID. Achter het stuur van de racewagens kruipen de zes rijders die we kennen van de twee voorbije FIA World Endurance Championship (WEC) LMP1-seizoenen: Wurz, Sarrazin, Nakajima, Davidson, Lapierre en Buemi. Achter hun rug brult een 3,7 liter V8 benzinemotor, aangevuld door twee extreem krachtige elektromotoren die de TS040 niet alleen een enorme boost geven bij het accelereren, maar waardoor de raceauto bovendien aanzienlijk zuiniger is. De TS040 HYBRID heeft derhalve de meest geavanceerde hybridetechnologie van dit moment aan boord.

Met de nieuwe TS040 HYBRID gaat Toyota Racing voor haar derde achtereenvolgende seizoen de strijd aan in het FIA World Endurance Championship, met als hoogtepunt de 24-uursrace van Le Mans op 14 en 15 juni. Vanwege het grote pakket nieuwe regels voor het 2014-seizoen, ontwikkelden de ingenieurs van Toyota Motorsport GmbH (TMG) een van voor naar achter geheel nieuwe bolide.

TS040 HYBRID 25% zuiniger én krachtiger
Het reglement van 2014 schrijft onder meer voor dat de banden én carrosserie smaller moeten zijn en dat het brandstofverbruik met 25 procent omlaag moet. De TS040 HYBRID kreeg daarom een aanzienlijk lagere luchtweerstand en een geheel nieuwe, liefst 1.000 pk sterke, aandrijflijn. Het maximale vermogen van het 3,7 liter grote V8-blok in de TS 040 HYBRID is 520 pk en het piekvermogen van de twee elektromotoren bedraagt 480 pk. De voorganger van de TS040 HYBRID reed afgelopen twee jaar rond met een 300 pk sterke elektromotor en een 3,4 liter groot V8 blok met 530 pk.

Twee elektromotoren zorgen voor ongekende acceleratie
Bovendien is de TS040 HYBRID nu voorzien van vierwielaandrijving, waartoe op zowel de voor- als de achteras een elektromotor is gemonteerd. Bij het remmen en het loslaten van het gaspedaal fungeren die elektromotoren als generatoren. Via een supercondensator wint de aandrijflijn zo razendsnel energie terug om dat vervolgens bij het accelereren weer te kunnen gebruiken. Deze techniek maakt de auto niet alleen ongeëvenaard snel bij het wegrijden uit bochten, maar ook zuiniger.

Winnaars achter het stuur
Afgelopen twee jaar was Toyota Racing met de TS030 HYBRID zeer succesvol in de FIA WEC. Toyota houdt daarom vast aan de twee equipes die in 2012 en 2013 de auto zo vaak naar het podium reden. De TS040 HYBRID wordt gereden door Alexander Wurz (Oostenrijk), Stéphane Sarrazin (Frankrijk), Kazuki Nakajima (Japan), Anthony Davidson (Groot-Brittannië), Nicolas Lapierre (Frankrijk) en Sébastien Buemi (Zwitserland). De eerste drie rijden in de auto met startnummer 7, de tweede sturen met startnummer 8.

De eerste race van het FIA World Endurance Championship-seizoen is op Silverstone (Engeland, 20 april). De laatste is op 30 november op het circuit in Sao Paulo in Brazilië.