In Genève showt Toyota de nieuwe Yaris en de ‘hot hatch’ Yaris GRMN

In Genève showt Toyota de nieuwe Yaris en de ‘hot hatch’ Yaris GRMN

  • Volbloed hot hatchback: Yaris GRMN met ruim 154 kW (210 pk) en een Torsen gelimiteerd sperdifferentieel
  • Publieksdebuut voor nieuwe Toyota Yaris
  • Wereldpremière voor elektrisch aangedreven i-TRIL Concept
  • Volledige Toyota GAZOO Racing line-up: WEC, WRC en DAKAR RALLY

Toyota had op de Autosalon van Genève niet eerder zo’n sportieve uitstraling als dit jaar. Sportieve nieuwkomer is de Yaris GRMN, de high-performance-versie van de nieuwe Yaris. Ook de nieuwe Toyota Yaris is er te zien. Toyota’s raceteam Toyota GAZOO Racing pakt uit met de volledige line-up: de Yaris WRC, TS050 Hybrid en Dakar Hilux Evo. De i-TRIL Concept, Toyota’s visie op stedelijke mobiliteit in 2030, is een wereldprimeur.

Lees verder

Toyota Yaris GRMN
Toyota GAZOO Racing is de overkoepelende organisatie voor alle autosportactiviteiten van Toyota, inclusief het World Rally Championship (WRC) en het World Endurance Championship (WEC). Racen dwingt tot innovatie, aldus Toyota President Akio Toyoda. “Uiteindelijk profiteren ook onze productieauto’s hiervan.” De Yaris GRMN is hiervan het tastbare bewijs.

Gebaseerd op Yaris WRC
Met de deelname aan het WRC 2017 met de nieuwe 297 kW (380 pk) sterke Yaris WRC wil Akio Toyoda de glorietijd van weleer nieuw leven inblazen. Geheel in lijn met de nieuwe strategie van meer opwindende auto’s presenteert Toyota nu een imposante straatversie die is afgeleid van de Yaris WRC: de Yaris GRMN. GRMN is een afkorting voor ‘GAZOO Racing Masters of the Nürburgring’.

1,8 liter viercilinder met compressor
De potente, uitsluitend als 3-deursversie leverbare Yaris GRMN biedt een unieke kans om een auto te rijden die zijn DNA deelt met de Yaris WRC van Toyota GAZOO Racing. Met deze gepeperde versie is Toyota weer terug in het ‘hot hatch’-segment. Voorin huist een nieuw ontwikkelde 1,8 liter viercilinder benzinemotor mét compressor en een vermogen van meer dan 154 kW (210 pk). Wat vermogen betreft is het daarmee een van de krachtigste modellen in het B-segment.

Torsen gelimiteerd sperdifferentieel
Een Torsen gelimiteerd sperdifferentieel zorgt voor efficiënte verdeling van het motorvermogen over de twee voorwielen en optimaliseert de tractie in bochten. Een verlaagde wielophanging met schokdempers en een grote stabilisatorstang zorgen voor een direct rijgedrag. De Yaris GRMN is voorzien van uiterst potente performance-remmen met grote geventileerde remschijven en vier zuigers per remklauw voor optimale stopkracht.

Kleuren van Toyota GAZOO Racing
De Yaris GRMN is meteen herkenbaar als volbloed hot hatchback. Niet alleen door de kleuren van Toyota GAZOO Racing, maar ook door lichtmetalen 17-inch multispaakswielen van BBS en een forse zwarte achterspoiler. Ook de voor- en achterbumper zijn specifiek voor de GRMN-uitmonstering ontworpen, evenals de diffuser achter en de centraal geplaatste uitlaat.

Stuurwiel van GT86
In het interieur is alles gericht op performance. De sportstoelen (speciaal ontwikkeld voor de Yaris GRMN) bieden daarom optimale zijdelingse steun. Een sportstuurwiel met een kleine diameter en afkomstig uit de GT86, aluminium sportpedalen en een nieuw ontworpen cockpit geven een extra boost aan het sportieve karakter.

Valenciennes
Toyota produceert de Yaris GRMN net als de reguliere Yaris bij Toyota Motor Manufacturing France in Valenciennes. De verkoop van de Yaris GRMN start begin 2018 in Europa. Prijzen en alle technische specificaties maakt Toyota later bekend.

Toyota Yaris WRC
De Yaris GRMN heeft het DNA van de Yaris WRC waarmee Toyota dit jaar succesvol meedoet aan het FIA World Rally Championship. Al in de eerste rally, die van Monte Carlo, pakte de Yaris WRC het zilver en vervolgens in de tweede rally in Zweden het goud. Een succesvol begin van het WRC-seizoen.

Ruim 297 kW (380 pk)
Toyota GAZOO Racing neemt met twee exemplaren van de Yaris WRC deel aan het WRC 2017. De auto’s zijn uitgerust met een 1,6 liter viercilinder turbomotor met 297 kW (380 pk) vermogen, een trekkracht van ruim 425 Nm en vierwielaandrijving.

De nieuwe Toyota Yaris: vanafprijs onveranderd
Toyota heeft 90 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwde Yaris en de auto op 900 punten verbeterd. Toyota levert nu standaard Toyota Safety Sense (TSS); een pakket actieve veiligheidssystemen als Pre Crash Safety System met Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning, Automatic High Beam en Road Sign Assist (Road Sign Assist afhankelijk van de uitvoering). De vanafprijs is echter onveranderd. De nieuwe Toyota Yaris is er voor prijzen vanaf 14.495 euro inclusief TSS. Verder volgt de nieuwe, geavanceerde 1,5 liter viercilinder benzinemotor de 1,3 liter benzinemotor op. Met deze nieuwe motor van 82 kW (111 pk) krijgt de Yaris Hybrid er een efficiëntere benzinebroer bij. Ondanks meer slagvolume is de nieuwe motor tot 12% zuiniger en 10% krachtiger. Het maximumkoppel ligt met 136 Nm bij 4.400 tpm een stuk hoger. Hiervan is 118 Nm al vanaf 2.000 tpm beschikbaar. De snelle respons van de koppelrijke, atmosferische motor geeft meer rijcomfort en meer rijplezier. Ten opzichte van de vorige 1.3 motor verloopt de sprint van 0 naar 100 km/u 0,8 seconde sneller (nu 11 seconden).

Yaris Hybrid: ook zuinig in de praktijk, zegt ANWB
De nieuwe Yaris komt natuurlijk ook als efficiënte Hybrid. Het is in de praktijk nog steeds de zuinigste auto in zijn klasse, zoals de ANWB onlangs opnieuw bekendmaakte (met een CO2-uitstoot 75 g/km ook best-in-class). In Europa is ruim 40% van de verkochte Yaris-modellen een Hybrid; in Nederland zelfs 57%. De zuinigste Yaris is en blijft de Yaris Hybrid en Toyota heeft hem ook nog stiller gemaakt. De elektrische stuurbekrachtiging geeft meer gevoel en communiceert directer met de bestuurder.

Meer onderscheid: Yaris Bi-Tone
Wie de Yaris Bi-Tone kiest met een chique zwart gelakt dak en zwarte raamstijlen, krijgt een interieur waarvan de kleur is afgestemd op die van de carrosserie, zoals blauw met blauw-zwart of grijs met brons-zwart. Deze interieurkleuren komen terug in het dashboard, de deurpanelen en stoelen. Nieuwe Executive- en Premium-uitvoeringen bieden een extra luxueus interieur met onder meer half-lederen bekleding.

Toyota WEC 2017
Het World Endurance Championship 2016 (WEC) was voor Toyota GAZOO Racing bijzonder intensief. Op een haar na liep Toyota de overwinning op Spa-Francorchamps en Le Mans mis. Dit jaar is toewijding van Toyota aan het WEC 2017 groter dan ooit. Om dit te benadrukken neemt Toyota GAZOO Racing niet met twee, maar met drie verder verbeterde Toyota’s TS050 HYBRID deel aan de 6-uursrace van Spa-Francorchamps en de legendarische 24-uursrace van Le Mans.

Racenummers 7, 8 en 9
De drie auto’s rijden met de nummers 7, 8 en 9. De coureurline-up van de drie auto’s is ijzersterk. In TS050 HYBRID nummer 7 rijden voormalig Formule 1-coureur Kamui Kobayashi, Mike Conway én de 33-jarige Argentijn José María López. In auto nummer 8 rijden de coureurs Anthony Davidson en Sébastien Buemi, de wereldkampioenen van 2014, én Kazuki Nakajima. Stéphane Sarrazin is een van de drie coureurs voor de derde TS050 met nummer 9. Op 31 maart maakt Toyota GAZOO Racing in Monza de volledige coureurline-up bekend. De eerste WEC-race is op 16 april 2017 op het Britse circuit van Silverstone.

Toyota Hilux Evo – DAKAR Rally
Toyota GAZOO Racing presenteert op de Autosalon van Genève ook de Toyota Hilux Evo van Toyota GAZOO Racing en Toyota Zuid-Afrika. Deze Hilux was het strijdwapen van Dakar 2017, de zwaarste woestijnrally ter wereld. In totaal reden drie equipes met een Toyota. Tweevoudig Dakar-winnaar Nasser Al-Attiyah reed met de ervaren navigator Matthieu Baumel. Een ander duo bestond uit coureur Giniel de Villiers en navigator Dirk von Zitzewitz. In de derde equipe reed coureur Leeroy Poulter met navigator Rob Howie.

Hilux Evo verrassend licht
De Hilux Evo is speciaal aangepast om de zwaarste klappen te kunnen weerstaan. De pick-up heeft achterwielaandrijving, een verstevigde wielophanging en een automatisch pompsysteem dat lucht in of uit de 94 centimeter hoge off-roadbanden pompt. Ten opzichte van de nieuwe generatie Hilux met vierwielaandrijving, is de racepick-up 615 kilogram lichter. Hij weegt slechts 1.300 kilogram. De krachtige V8-motor en transmissie zijn tussen de voor- en achteras geplaatst, voor een ideale gewichtsverdeling.

Wereldpremière Toyota i-TRIL Concept
Van een heel ander kaliber is de Toyota i-TRIL Concept: een wereldprimeur op de Autosalon van Genève. De i-TRIL Concept toont Toyota’s visie op stedelijke mobiliteit in 2030. De i-TRIL sluit naadloos aan op de visie van Toyota President Akio Toyoda om rijplezier te bieden in alle toekomstige Toyota-voertuigen, ongeacht de aandrijflijn. Het studiemodel sluit aan op de filosofie Waku Doki: een Japanse term voor ‘Beat of the Heart’. Toyota geeft hiermee aan dat ook toekomstige elektrische auto’s rijplezier kunnen bieden.

Elektrisch aangedreven
De i-TRIL is een nieuwe vorm van transport, vooral bedoeld voor steden. Het elektrisch aangedreven studiemodel is ontwikkeld door Toyota Motor Europe (TME) in samenwerking met Toyota’s Europese designcenter ED2 in Nice, dat ook het nieuwe uiterlijk van de Yaris ontwierp.

SMESTO
De i-TRIL is ontworpen voor een nieuwe doelgroep: een vooruitstrevende 30- tot 50-jarige actieve vrouw (vrijgezel) met twee kinderen en een energieke levensstijl. Ook belangrijk: ze woont in een SMESTO (Small to Medium Sized TOwn). Europese studies hebben aangetoond dat grote steden als Londen en Parijs in de toekomst niet zozeer in de breedte groeien, maar in de hoogte. Dat vraagt om een compact, wendbaar en stadsvriendelijk voertuig. De nieuwe i-TRIL past perfect in dit plaatje.

Active Lean-technologie
De i-TRIL Concept heeft drie opvallende functies: Active Lean-technologie, ‘Relax Engagement’ en een unieke 1+2-stoelopstelling. De 600 kilogram zware i-TRIL wordt aangedreven door een elektromotor. Het voertuig is 2.830 mm lang en 1.460 mm hoog. De spoorbreedte vóór bedraagt 1.200 mm en achter 600 mm. De i-TRIL kantelt ín de bocht naar binnen. Doordat de voorwielen en zijschermen vóór ‘los’ staan van de carrosserie, zijn grotere kantelhoeken mogelijk. Engineers van Toyota hebben ontdekt dat een kantelhoek van 10 graden de perfecte combinatie oplevert van grip en stabiliteit.

De achterwielen blijven te allen tijde in de rechtop-positie. Alleen de cabine kantelt. Dit kantelprincipe zorgt voor een draaicirkel van slechts vier meter, De vlinderdeuren zorgen voor maximaal gemak tijdens het in- en uitstappen.

Autonoom rijden
Op een volle acculading kan tot 200 kilometer elektrisch worden gereden. De bestuurder heeft twee keuzes: zelf rijden óf autonoom rijden. Vanuit ‘Relaxed Engagement’ perspectief zijn er diverse rijposities mogelijk: een hogere of relaxtere zitpositie of een soort ligstand – vergelijkbaar met die op een kart – voor maximale betrokkenheid tijdens het rijden.

Géén pedalen, géén instrumentarium
De i-TRIL Concept heeft geen pedalen. Zodoende is er veel beenruimte. De bestuurdersstoel heeft een centrale rib die de benen optimaal ondersteunt. Via een head-updisplay wordt de bestuurder voorzien van relevante informatie en dankzij een Human Machine Interface (HMI) is communiceren met het multimedia- en infotainmentsysteem via spraaktechnologie mogelijk.

Gamecontroller
Het sturen, accelereren en remmen gebeurt allemaal via drive-by-wire technologie. De besturing verloopt via een controller die lijkt op een gamecontroller. Deze reikt in de handmatige besturingsmodus uit naar de bestuurder en trekt zich weer terug in de autonome modus. In die laatste modus maken speciale interieurlichten duidelijk in welke richting de i-TRIL gaat kantelen.

1+2-stoelopstelling
De unieke 1+2-stoelopstelling biedt plaats aan drie volwassenen, zorgt voor maximaal ruimtegevoel en geeft passagiers achterin ook uitstekend uitzicht naar voren. De hoofdsteun van de bestuurdersstoel is aan het plafond bevestigd en klapt naar beneden als de i-TRIL wordt gestart. Bij het openen van de portieren gaat een deel van de vloer mee. Inzittenden hoeven zo een kleinere ‘drempel’ te overbruggen om in- of uit te stappen. De bestuurder kan nog eenvoudiger in- of uitstappen doordat de bestuurderstoel 20 graden draait.

Gerecyclede materialen
Het interieur is aangekleed met hoogwaardige materialen, zoals alcantara en een houten vloer. Alle materialen zijn gerecycled. Het unieke bekledingspatroon op de achterbank keert terug in de Goodyear-wielen vóór (19 inch diameter) en achter (20 inch).

Technische specificaties nieuwe Toyota Yaris

SPECIFICATIES 1.0 VVT-i 1.5 Dual VVT-iE
AANDRIJFLIJN
Motorcode 1KR-FE 2NR-FKE
Type drie-in-lijn vier-in-lijn
Motorinhoud (cm3) 998 1.496
Compressieverhouding 11,5:1 13,5:1
Maximumvermogen (kW (pk)) @ tpm) 51 (69) @ 6.000 82 (111) @ 6.000
 Maximumkoppel (Nm @ tpm) 95 @ 4.300 136 @ 4.400
PRESTATIES 5 MAN 6 MAN CVT
Topsnelheid (km/u) 155 175 175
0 tot 100 km/u (sec.) 15,3 11,0 11,2
BRANDSTOFVERBRUIK (l/100) 5 MAN 6 MAN CVT
Stedelijk (*met Start&Stop) 5,2 Van 5,7* tot 6,2 Van 5,0* tot 5,9
Buitenweg (*met Start&Stop) 3,8 Van 3,9* tot 4,0 Van 3,8* tot 4,0
Gecombineerd (*met Start&Stop) 4,3 Van 4,6* tot 4,8 Van 4,2* tot 4,7
CO2-EMISSIE (g/km) 5 MAN 6 MAN CVT
Gecombineerd (*met Start&Stop) 99 109 105
SPECIFICATIES 1.5 VVT-i Hybrid
AANDRIJFLIJN
Motorcode 1NZ-FXE Motorgenerator
Type vier-in-lijn vier-in-lijn
Motorinhoud (cm3) 1.497
Compressieverhouding 13,4:1
Maximumvermogen (kW (pk)) 74 (100) 45 kW
 Maximumkoppel (Nm @tpm) 111 @ 3.600-4.400 (benzinemotor) 169 Nm
PRESTATIES
Topsnelheid (km/u) 165
0 tot 100 km/u (sec.) 11,8
BRANDSTOFVERBRUIK (l/100)
Stedelijk 3,1 – 3,3
Buitenweg 3,3 – 3,6
Gecombineerd 3,3 – 3,6
CO2-EMISSIE (g/km)
Gecombineerd 75 – 82

 

EXTERIEURAFMETINGEN (mm)
Lengte 3.945
Breedte 1.695
Hoogte 1.510
Wielbasis 2.510
Spoorbreedte vóór (15″/16″) 1.485 / 1.465
Spoorbreedte achter  (15″/16″) 1.470 / 1.455
Bagageruimte (dm3)
Met achterbank in normale positie (VDA) 286

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl

Lees meer