De nieuwe Toyota RAV4: helemaal SUV, helemaal hybride

De nieuwe Toyota RAV4: helemaal SUV, helemaal hybride



De nieuwe Toyota RAV4: helemaal SUV, helemaal hybride

  • Volledig nieuwe, vijfde generatie van pionier in SUV-segment
  • Stijlvol en stoer design met zeer ruim interieur
  • Dynamisch rijgedrag dankzij nieuwe TNGA-K platform
  • Twee nieuwe aandrijflijnen: 2.5 High Power Hybrid en 2.0 Benzine
  • Hybrid leverbaar met Intelligent All Wheel Drive (AWD-i)
  • Standaard met compleetste veiligheidsuitrusting in segment: Toyota Safety Sense 2
  • Vanaf 19 januari bij de Toyota dealer
  • Prijzen RAV4 2.0 Benzine 2WD vanaf 34.995 euro
  • Prijzen RAV4 2.5 High Power Hybrid 2WD vanaf 39.995 euro

Toyota was een echte pionier toen het in 1994 de eerste generatie RAV4 onthulde. Eindelijk was er een SUV die de stoere looks en prestaties van een terreinauto combineerde met de compacte buitenmaten en het rijgedrag van een hatchback. De Toyota RAV4 is een van de bestverkopende Toyota modellen ter wereld. Sinds de lancering in 1994 zijn er meer dan 8,5 miljoen exemplaren verkocht. Dankzij de dynamische rijeigenschappen, het ruime interieur en het stoere design is de nieuwe, vijfde generatie Toyota RAV4 opnieuw een pionier in het SUV-segment.

Lees verder

Nieuw TNGA-K platform

De pioniersgeest van de eerste generatie Toyota RAV4 leeft voort in het innovatieve TNGA-K platform van de vijfde generatie. De nieuwe RAV4 is de eerste SUV van Toyota die hierop gebaseerd is. Dit nieuwe platform staat garant voor dynamische rijeigenschappen, een laag gewicht (vanaf 1.425 kg) en rijplezier. De ingenieurs van Toyota wisten elk onderdeel – van de stoelen tot de motor – lichter te maken en lager in de auto te plaatsen. Het resultaat is een platform met een laag zwaartepunt, dat 57 procent stijver is dan dat van zijn voorganger en dat bijdraagt aan een zowel comfortabele als dynamische rijervaring.

De ingenieurs onderzochten de kleinste details met de grootst mogelijke precisie. Zo verhuisde de elektrische stuurbekrachtiging van de stuurkolom naar de stuurinrichting, wat zorgt voor een directer stuurgedrag, meer feedback en een zelfverzekerd rijgedrag.

Stijlvol en stoer

Dankzij het nieuwe TNGA-K platform is de wielbasis van de nieuwe Toyota RAV4 30 mm gegroeid tot 2.690 mm, terwijl de totale lengte van de auto niet mee hoefde te groeien. Dit resulteert in een rank design, meer interieurruimte en minder overhang aan de voor- en achterzijde. De daklijn werd 10 mm lager, terwijl de bodemvrijheid groeide. In combinatie met de grotere spoorbreedte (+55 mm) heeft de nieuwe Toyota RAV4 een stijlvolle en stoere uitstraling.

Touch & feel

De ruime en stoere uitstraling vertaalt zich ook naar het dashboard. Dat is opgetrokken uit kwalitatief hoogwaardige soft-touch materialen en het laag geplaatste instrumentenpaneel draagt bij aan het goede zicht naar buiten.

Nieuwe generatie zelfopladende hybride aandrijflijn

Toyota levert de SUV met keuze uit twee nieuw ontwikkelde aandrijflijnen. Beide zijn krachtiger en efficiënter dan de motoren van zijn voorganger. In de RAV4 debuteert de vierde generatie van de zelfopladende 2,5-liter hybride aandrijflijn, die compacter en lichter (11 procent) is. Ook nieuw is de 2,0-liter benzinemotor.

Nieuwe 2,0 liter 2WD

De standaardmotorisering is de nieuw ontwikkelde 2,0-liter VVT-iE benzinemotor met 129 kW (175 pk) en een trekgewicht van maar liefst 2.000 kg. Daarnaast is ook een versie met automatische transmissie en 1.500 kg trekgewicht leverbaar.

Nieuwe 2.5 High Power Hybrid 2WD

De nieuwe hybrideversie – de 2.5 High Power Hybrid – blinkt uit door zijn krachtige prestaties, snelle respons, lage verbruik en geringe CO2-uitstoot. Een geliefde configuratie, aangezien meer dan 95 procent van de Nederlandse RAV4-kopers kiest voor de hybrideversie. Met een gecombineerd vermogen van 160 kW/218 pk voor de 2WD-versie ontbreekt het deze motorvariant met voorwielaandrijving ook niet aan kracht. De versie met vierwielaandrijving (AWD-i) levert 4 pk meer (163 kW/222 pk), waarmee een sprint van 0-100 km/u in 8,1 seconden mogelijk is.

Meer kracht, lager brandstofverbruik

De 2.5 High Power Hybrid 2WD levert ten opzichte van zijn voorganger een betere balans tussen brandstofverbruik, kracht en efficiency. De ingenieurs gaven de nieuwe motor een hogere compressie (14.0:1 versus 12.5:1), D-4S directe en indirecte brandstofinjectie en een intelligente variabele kleptiming voor het in- en uitlaattraject. Het resultaat is meer vermogen, een lager brandstofverbruik en lagere uitstootemissies. Ook bedraagt de thermische efficiëntie nu 41 procent, waarmee het zich wereldwijd op topniveau bevindt. De 2.5 High Power Hybrid 2WD is gekoppeld aan een automatische transmissie en heeft een trekgewicht van 800 kg.

De 2.5 High Power Hybrid 2WD levert een betere balans tussen brandstofverbruik, kracht en efficiency

AWD-i

De 2.5 High Power Hybrid is ook leverbaar met intelligente vierwielaandrijving (AWD-i). Dankzij elektromotoren op de voor- en achteras is het vierwielsysteem compacter dan conventionele, mechanische vierwielaandrijving. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik, minder krachtverlies, een geruisloze aandrijving en meer grip onder moeilijke omstandigheden. In combinatie met AWD-i heeft de RAV4 2.5 High Power Hybrid een trekgewicht van 1.650 kg.

Het nieuwe AWD-i systeem is tevens voorzien van unieke AWD Integrated Management (AIM). Deze innovatieve technologie is in staat om de stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, gasrespons, transmissie en overbrenging af te stemmen op de gekozen rijmodus NORMAL, ECO of SPORT.

Betere krachtverdeling

Het maximumkoppel op de achterwielen steeg met maar liefst 30 procent. Mede hierdoor presteert het AWD-i systeem vrijwel hetzelfde als mechanische vierwielaandrijving. In zware omstandigheden kan de aandrijflijn de krachten beter verdelen over de wielen. De krachtverdeling over de voor- en achteras kan daarbij, afhankelijk van de wegcondities, variëren van volledige voorwielaandrijving (100:0) tot 80 procent aandrijving op de achterwielen (20:80).

Nieuwe Trial Mode

De intelligente vierwielaandrijving komt ook in de zwaarste omstandigheden van pas. Dankzij het nieuwe limited-slip differentieel (Trial Mode) biedt de nieuwe RAV4 ook grip op zeer gladde ondergronden. De Trial Mode assisteert ook bij het rijden in ruw terrein. Als een wiel loskomt, remt Trail Mode dat wiel af en worden de krachten naar het wiel met de meeste grip gestuurd. De gasrespons en transmissie passen zich ook aan op het rijden in ruw terrein.

Compleetste veiligheidsuitrusting in het segment

Toyota werkt sinds 2015 aan de continue verbetering van Toyota Safety Sense. De nieuwe RAV4 is het eerste model met de tweede generatie van het veelomvattende veiligheidspakket. Het zorgt niet alleen voor meer veiligheid, maar ook meer comfort aan boord.

Toyota Safety Sense 2 bestaat uit:

  1. Pre-Collision System: detectie voetgangers (dag en nacht) en fietsers (dag)
  2. Full Range Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC)
  3. Lane Trace Assist
  4. Lane Keep Assist
  5. Lane Departure Alert
  6. Automatic High Beam
  7. Road Sign Assist
  8. Vermoeidheidsherkenning

Fietsers- en voetgangersdetectie

Dit innovatieve veiligheidssysteem werkt via een kleine camera en radarsysteem, die beide verwerkt zijn achter de voorruit. De camera en radar kunnen nu voor het eerst tot 80 km/u zowel overdag als ‘s nachts voetgangers herkennen, en fietsers overdag. Daarnaast is Toyota Safety Sense 2 in staat om tot snelden van 180 km/u de impact van een aanrijding te verkleinen. Als het veiligheidssysteem het risico op een aanrijding detecteert, wordt de bestuurder direct gewaarschuwd. Ook staan de remmen paraat (Pre-Crash Brake Assist) voor een onmiddellijke remingreep. Als de bestuurder niet tijdig reageert, grijpt Autonomous Emergency Braking in om de auto tot stoppen te brengen en de impact te verkleinen.

Zelf filerijden

De nieuw ontwikkelde Adaptive Cruise Control is in staat om verkeersborden te herkennen (Road Sign Assist) en bestuurder de snelheid daarop aan te laten passen. Daarnaast centreert de nieuwe Lane Tracing Assist (LTA) de RAV4 in de rijstrook door de belijning op de weg te herkennen. De Adaptive Cruise Control en Lane Tracing Assist werken samen om tijdens fileverkeer het risico op een kop-staartbotsing te verkleinen. De nieuwe RAV4 volgt zijn voorganger, houdt een veilige afstand en stopt waar nodig.

Innovation pack tijdelijk standaard op de First Edition

Op de tijdelijke First Edition uitvoering is behalve 18-inch lichtmetalen wielen, smart entry, Go Plus navigatiesysteem, privacy glass, en een elektrisch bedienbare achterklep ook het complete Innovation pack standaard. Dit pakket met innovatieve features bestaat uit Rear Cross Traffic Alert met remfunctie, intelligente parkeersensoren, Panoramic View Monitor, Blind Spot Monitor met Lane Change Assist, instapverlichting en Smart Rear View Mirror. Laatstgenoemde is een digitale binnenspiegel met de mogelijkheid om te switchen naar camerabeeld als het zicht naar achteren geblokkeerd is, waarmee het innovatieve karakter van de RAV4 extra wordt benadrukt.

Diepste bagageruimte

Mede door het innovatieve TNGA-K platform groeide de bagageruimte naar 580 liter (achterbank opgeklapt). Dankzij de volledige vlakke laadvloer en in delen neerklapbare achterbank (60:40) is het de diepste bagageruimte (1.015 mm) in deze klasse. Daarmee is het zelfs mogelijk om een mountainbike met een framehoogte van 29-inch moeiteloos te vervoeren, zonder de wielen te demonteren. Dankzij de dubbele laadbodem met twee hoogtes zijn ook kleine spullen makkelijk op te bergen. Slimme details, zoals een dubbele laadbodem en een multifunctioneel handvat op de bagageklep, benadrukken het flexibele karakter van de nieuwe Toyota RAV4.

Op de tijdelijke introductie-uitvoering is onder meer een Go Plus navigatiesysteem en het complete Innovation pack standaard

Connected Services

Het innovatieve karakter van de nieuwe RAV4 vertaalt zich ook naar de Connected Services, een standaardvoorziening op de nieuwe Toyota RAV4. Hiermee kan de bestuurder via een smartphone-app navigatieroutes, parkeerlocaties, statistieken en onderhoud opvragen. Om het zicht rondom te verbeteren, is de nieuwe RAV4 ook uit te rusten met de Panoramic View Monitor. Die voorziet de bestuurder realtime van een 360 graden beeld van het gebied rondom de auto. Dit is zowel in het terrein als op de weg van grote waarde. De bestuurder kan hiermee obstakels zien die normaal buiten het zicht van de spiegels vallen.

Verder is de RAV4 leverbaar met het optionele panoramische schuifdak en het JBL-audiosysteem dat speciaal ontworpen is voor dit model. Negen speakers, tweeters, een subwoofer en een versterker met Clari-Fi technologie zorgen voor een unieke audiobeleving.

Toyota RAV4 Bi-Tone

De nieuwe RAV4 is in diverse uitvoeringen te leveren, maar de meest in het oog springende uitvoering is de Toyota RAV4 Bi-Tone. Een contrasterend zwart dak, zwarte 18-inch lichtmetalen wielen, LED-projectorkoplampen en sportieve voorstoelen met blauwe accenten benadrukken de stoere en robuuste uitstraling.

Vanaf 19 januari in de showroom

De nieuwe Toyota RAV4 2WD staat vanaf 19 januari 2019 in de Nederlandse showrooms. De vierwielaangedreven versie verschijnt in mei bij de dealers.
De RAV4 2.0 VVT-iE 2WD is leverbaar vanaf 34.995 euro. De RAV4 2.5 High Power Hybrid 2WD start bij 39.995 euro.

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Pers.toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt.