Groupe PSA en Toyota zetten volgende stap in samenwerking

• Groupe PSA levert een compacte bestelauto (C-Van) aan Toyota
  • Toyota financieel verantwoordelijk voor werkzaamheden TPCA joint venture in Tsjechië, handhaaft huidige productie voor beide bedrijven

Toyota Motor Corporation (TMC) en Groupe PSA (PSA) kondigen vandaag een nieuwe stap in hun succesvolle, lange samenwerking in Europa aan.

Beide bedrijven zijn tot de volgende overeenstemming gekomen:
Vanaf eind 2019 breidt PSA het bedrijfswagenaanbod voor Toyota Motor Europe (TME) uit. Het aanbod, dat in Europa onder de merknaam Toyota verkocht wordt, wordt uitgebreid met een compacte bestelauto die PSA in Vigo (Spanje) produceert.

PSA en TME startten hun Europese samenwerking voor lichte bedrijfswagens in 2012. Toen begon de productie van de Toyota PROACE in de PSA-fabriek in Hordain, Frankrijk.

Het doel van de intensievere samenwerking is dat beide bedrijven hun sterke punten gebruiken om op die manier zowel compacte als middelgrote bedrijfswagens in Europa aan te kunnen bieden waarbij geprofiteerd kan worden van zowel lagere technologische kosten als lagere productiekosten. Toyota draagt bij aan de productie- en ontwikkelingskosten van de toekomstige compacte bestelauto.

Toyota draagt vanaf januari 2021 financiële verantwoordelijkheid voor de Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech s.r.o. (TPCA) fabriek in Kolín, Tsjechië. Dat is de fabriek waar de compacte A-segmentauto’s geproduceerd worden.

In 2002 startten PSA en TMC de TPCA joint venture met daarin de clausule dat elke deelnemende partij zijn aandeel mag heroverwegen.

De fabriek in Kolín voegt zich als dochteronderneming van TME bij de zeven andere fabrieken van Toyota in Europa.

De fabriek blijft voor de twee fabrikanten de compacte A-segmentauto’s produceren.

Toyota streeft ernaar om de toekomst van de fabriek in Kolín veilig te stellen en de productie en werkgelegenheid te waarborgen.

Didier Leroy, TMC Executive Vice President: “De aankondiging van vandaag symboliseert de goede relatie tussen Groupe PSA en Toyota. Onze samenwerking geeft beide partijen de mogelijkheid om nieuwe technologieën en productiekosten met elkaar te delen. Onze toewijding aan de fabriek in Kolín bevestigt de Toyota filosofie van voertuigen produceren waar ze verkocht worden. Bovendien bevestigen we hiermee onze lange aanwezigheid als producent in Europa.”

Carlos Tavares, Voorzitter van Groupe PSA’s bestuursraad: “We beginnen aan een nieuw hoofdstuk binnen onze succesvolle en vruchtbare samenwerking. Gebaseerd op wederzijds vertrouwen streven we naar de beste kwaliteit voor beide partijen en onze klanten.