Nieuwe fase in het samenwerkingsprogramma tussen PSA Peugeot Citroën en Toyota

PSA Peugeot Citroën en Toyota Motor Europe (TME) onthullen vandaag de nieuwe Citroën SPACETOURER, Peugeot TRAVELLER en Toyota PROACE. Zij zullen beschikbaar komen als MPV-versies voor privégebruik en een shuttle versie voor zakelijk gebruik. Beide fabrikanten bevestigen hiermee dat ze hun samenwerkingsovereenkomst die in 2012 werd ondertekend voortzetten.

De drie voertuigen komen in de loop van de 1e helft van 2016 op de markt en worden voorgesteld op de respectievelijke stands van de drie merken op de Autosalon van Genève in maart 2016.

We zijn verheugd om vandaag deze drie nieuwe voertuigen voor te stellen als resultaat van de samenwerking met Toyota Motor Europe. Door deze overeenkomst konden we een nieuwe, efficiënte voertuigbasis ontwikkelen om onze klanten over de hele wereld moderne en bijzonder aantrekkelijke producten in hun segment te bieden”, aldus Patrice Lucas, Directeur Programma’s en Strategie bij PSA Peugeot Citroën.

We zijn erg blij dat de samenwerking die we in 2012 met PSA Peugeot Citroën begonnen zijn, vandaag in een hele nieuwe generatie van de Toyota PROACE resulteert“, zei Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe. “De teams hebben hard gewerkt, samen en binnen elk merk. Ik ben er zeker van dat onze onderscheidende nieuwe PROACE – en al zijn varianten – het aanbod solide en duurzame voertuigen die onze klanten van Toyota verwachten, zal verrijken.”

De eerste Toyota Proace is sinds 2013 gebaseerd op de huidige generatie Peugeot Expert en Citroën Jumpy. De overeenkomst die in 2012 werd ondertekend voorzag ook in de gezamenlijke ontwikkeling van varianten van de volgende generatie. En deze samenwerking zou verder reiken dan 2020.

Het doel van de samenwerking voor beide fabrikanten is om een concurrerend product aan te bieden in het middelgrote lichte bedrijfswagensegment, alsook de combivarianten en daarnaast de kosten voor ontwikkeling en productie te optimaliseren. De auto’s worden geproduceerd in de fabriek van PSA Peugeot Citroën van Sevelnord, in Valenciennes, Frankrijk.

Toyota Motor Europe participeerde in de ontwikkelings- en industriële investeringskosten van deze nieuwe voertuigen.

De auto’s delen alle technische eigenschappen, motoren en uitrusting en bieden een onderscheidende stijl die aansluit op de designtaal van elk merk.