RentaCab start in Amsterdam pilot met waterstof-elektrische Toyota Mirai

• Samenwerking tussen RentaCab, Shell, LeasePlan en Toyota Nederland
  • Hoe meer gereden kilometers, hoe meer zuivere lucht
  • Taxichauffeurs betalen alleen bij gebruik
  • Geen uitdagingen met opladen; waterstof tanken bij Shell in Amsterdam

Op waterstof door Amsterdam. Met deze slogan start verhuurbedrijf RentaCab – dat over een vloot 100% elektrische taxivoertuigen beschikt – in samenwerking met Shell, LeasePlan en Toyota Nederland een pilot van zes maanden. Hierbij wordt een Toyota Mirai maximaal ingezet zodat deelnemende taxichauffeurs zonder vaste lasten deze waterstof-elektrische auto kunnen gebruiken. De Toyota Mirai rijdt niet alleen emissievrij, hij filtert tijdens het rijden zelfs de lucht.

RentaCab is opgericht als innovatieve taxioplossing in Amsterdam. Initiatiefnemer Gamis el Bouakili, directeur van TCS (Taxi Centrale Schiphol en SchipholTaxi) loopt hiermee in de taxibranche voorop in zero emission mobiliteit. Waterstof-elektrische taxi’s zijn een logische vervolgstap, aldus Gamis. Om dit mogelijk te maken, werken RentaCab, Toyota Nederland, LeasePlan en Shell samen waarbij iedere partij zijn eigen expertise inbrengt. Toyota levert de Mirai, LeasePlan zorgt voor de financiering en verzekert de auto, en Shell voorziet in groen gecertificeerde waterstof. Het resultaat is emissievrij rijden zonder het elektriciteitsnet te belasten en grote batterijpakketten op te laden.

Hoe meer kilometers, hoe meer zuivere lucht

Uniek aan de Toyota Mirai is dat deze taxi tijdens elke gereden kilometer de lucht in Amsterdam filtert van schadelijke stoffen zoals stikstof (NOx), fijnstof (PM) en zwaveloxide (SO2). Deze eigenschap maakt het taxiproject nog innovatiever en duurzamer.

Taxichauffeurs betalen alleen voor gebruik

De unieke bedrijfsformule van RentaCab helpt taxichauffeurs hun vak uit te oefenen zonder investeringen en vaste lasten. Doordat taxichauffeurs hard geraakt zijn door de COVID-19-pandemie, maakt het uitsluitend betalen voor het gebruik van de taxi voor hen een enorm verschil – het is feitelijk carsharing. Hier bovenop komt het duurzame aspect dat één taxi voor meerdere chauffeurs veel efficiënter kan worden ingezet en dat hierdoor minder taxi’s nodig zijn.

Tanken bij Shell in Amsterdam

Met twee nieuwe publieke tankstations van Shell (Hoofddorp – langs de A4 – en Amsterdam Westpoort) is de levering van groen gecertificeerde waterstof geborgd. De Toyota Mirai kan hier in slechts drie tot vijf minuten van waterstof worden voorzien, iets wat een grote rol zal spelen in de uitkomst van de pilot.