Toyota, Air Liquide en CaetanoBus bundelen krachten om ontwikkeling waterstofmobiliteit in Europa te versnellen

• Intentieverklaring ondertekend door Toyota Motor Europe, Air Liquide en CaetanoBus voor uitbreiding van waterstofmobiliteit
  • Akkoord streeft naar nauwere samenwerking bij het ontwikkelen van kansen voor waterstofmobiliteitsprojecten in meerdere Europese landen
  • Doel is geïntegreerde ecosystemen te creëren waarin zowel het aanbod van waterstof als de vraag naar waterstof-elektrische voertuigen wordt voorzien

Air Liquide, CaetanoBus en Toyota Motor Europe hebben een intentieverklaring (Memorandum of Understanding) ondertekend met als doel de ontwikkeling van geïntegreerde waterstofoplossingen. Het betreft daarbij zowel de ontwikkeling van infrastructuur als die van wagenparken om de uitbreiding van waterstofmobiliteit voor zowel lichte als zware voertuigen te versnellen.

Het partnerschap weerspiegelt de gedeelde ambitie van de drie bedrijven om bij te dragen aan het koolstofarm maken van transport en aan het versnellen van de ontwikkeling van lokale waterstofecosystemen voor verschillende mobiliteitstoepassingen. Alle partijen benutten hun expertise om de volledige waardeketen van waterstofmobiliteit aan te pakken, variërend van hernieuwbare of koolstofarme waterstofproductie, -distributie en tankinfrastructuur tot de inzet in verschillende voertuigsegmenten. In eerste instantie ligt de focus op personenauto’s (zoals de Toyota Mirai), lichte bedrijfsvoertuigen en bussen, met als uiteindelijk doel ook het segment van zware vrachtwagens te versnellen.

Verkennen

Door gezamenlijk kansen te verkennen, willen de drie belangrijkste spelers op het gebied van waterstofmobiliteit bijdragen aan de opkomst van nieuwe waterstofecosystemen in heel Europa. Dit is een belangrijke stap om de vraag naar waterstof te stimuleren en de toegang tot waterstof voor andere mobiliteitstoepassingen te vergemakkelijken. Het omvat de infrastructuur en tankstations, evenals geïntegreerde voertuigaanbiedingen (leasing en service) aan klanten waaronder taxibedrijven, wagenparkbeheerders en lokale autoriteiten. Het initiatief is een nieuwe stap op het pad van decarbonisatie en sluit aan bij de sterkere focus van Europese regeringen en de gereedheid van waterstoftechnologieën.

Oplossingen ontwikkelen

Matthieu Giard, vicepresident en lid van het Executive Committee van Air Liquide, die toezicht houdt op de waterstofactiviteiten: “Als een belangrijke oplossing om de CO2-uitstoot van met name de mobiliteitssector te verminderen, is koolstofarme waterstof een cruciale factor in de energietransitie. Air Liquide is trots om samen te werken met Toyota en CaetanoBus om geïntegreerde waterstofoplossingen te ontwikkelen die de opkomst van mobiliteitsecosystemen in Europa zullen bevorderen. Alleen door dergelijke partnerschappen tussen spelers uit de waterstof- en auto-industrie kunnen we dergelijke ecosystemen effectief creëren. Dit partnerschap illustreert het vermogen van de industrie om concrete oplossingen te bieden voor de strijd tegen klimaatverandering.”

Krachten bundelen

Matt Harrison, President en CEO van Toyota Motor Europe: “We zijn enthousiast over de mogelijkheid om onze krachten te bundelen om de ontwikkeling van waterstofclusters uit te breiden. De rol van Toyota is om waterstoftoepassingen in het ecosysteem te brengen. En door samen te werken met onze partners willen we het gebruik van waterstof als koolstofneutrale oplossing voor mobiliteit versnellen en intensiveren. Dit zal geleidelijk de kosten van waterstof en de infrastructuur verlagen en tegelijkertijd de businesscase voor veel toekomstige toepassingen, waaronder mobiliteit, verbeteren.”

Verantwoordelijkheid

Patrícia Vasconcelos, CEO van CaetanoBus: “Het is een groot genoegen om met deze partners aan waterstofprojecten te werken en de kans te krijgen om de rol van nieuwe vormen van energie te versterken in het streven naar een duurzame manier van leven. We zijn ons bewust van de verantwoordelijkheid van de mobiliteitssector in deze missie. Ons doel als busfabrikant is om continu nieuwe waterstofbussen te ontwikkelen om de ecologische voetafdruk in de steden te verkleinen. Als we als partners kunnen bijdragen om een volledig ecosysteem te creëren, des te beter is het. Energietransities zijn alleen effectief als bedrijven, landen en beleid op elkaar zijn afgestemd.”