Press & Public Affairs
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl
Deze week rolt de 9 miljoenste Toyota van de band die in Europa is gebouwd. De afgelopen decennia is de productie van auto’s én aandrijflijnen in toenemende mate van Japan naar Europa verhuisd. Van alle verkochte Toyota’s in Nederland is zo’n 92% in de EU geproduceerd.
Lees verderToyota streeft ernaar om auto’s zoveel mogelijk te bouwen in de regio’s waar ze worden verkocht. Daarom staan er naast fabrieken in Japan, ook enorme productiefaciliteiten in Amerika en Europa. In 1971 werd de eerste fabriek op Europese bodem, in Portugal, geopend. Nu, 43 jaar later, staan er in zeven Europese landen Toyota fabrieken – samen goed voor een investering van liefst 8 miljard euro.
• Toyota Caetano Portugal S.A. was de eerste fabriek van Toyota in Europa. In 1971 werd de productie opgestart en tegenwoordig wordt in de fabriek de Toyota Dyna gebouwd.
• Toyota Motor Manufacturing United Kingdom was in 1992 de tweede fabriek. In Burnaston (Derbyshire) wordt de Avensis sedan, Avensis wagon, de Auris hatchback en de Auris Touring Sports gebouwd. TMUK bouwt ook de 1.6 en 1.8 VVT-i benzinemotoren en fabriceert hybrid aandrijflijnen in Deeside (North Wales).
• Toyota Motor Manufacturing Turkey opende in 1994 en produceert sindsdien de Corolla en Verso modellen.
• De Yaris rolt sinds 2001 van de band bij Toyota Motor Manufacturing France. Sinds 2013 wordt er in Valenciennes ook een (iets aangepaste versie van de) Yaris voor de Noord Amerikaanse markt gebouwd.
• Toyota Motor Manufacturing Poland (2002) is gespecialiseerd in aandrijflijnen. De 1.0 benzinemotor voor de AYGO en Yaris worden er gebouwd, net als de handgeschakelde versnellingsbakken voor de Auris, Avensis, Verso, Corolla en AYGO.
• Daarnaast bouwt Toyota sinds 2005 bij Toyota Motor Industries Poland dieselaandrijflijnen. Op dit moment betreft het de 2.0 en 2,2-liter D-4D-F motoren voor de Avensis, de Auris, Verso, RAV4 en de 1.4-liter D-4D-F diesel motor voor de Yaris, Auris en Corolla.
• In Tsjechië bouwt Toyota sinds 2005 bij Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech de AYGO. De nieuwe Toyota AYGO, die vlak voor de zomer werd gelanceerd, komt hier ook vandaan.
• De jongste fabriek van Toyota in Europa staat bij Sint-Petersburg. Toyota Motor Russia werd in 2007 geopend en produceert voor de Oost-Europese markt. Op dit moment rolt de Camry er van de band. Vanaf 2016 zal ook de RAV4 er voor de Oost-Europese markt worden gebouwd.
Toyota Europa steeds onafhankelijker
Toyota in Europa kan steeds meer onafhankelijk van Toyota in Japan opereren. De nieuwe Toyota AYGO en Toyota Yaris zijn daarvan sprekende voorbeelden. Ze spelen meer dan ooit in op de vraag van de Europese consument. Dat doet ook de C-HR Concept, die Toyota eerder deze maand onthulde op de Paris Motor Show.
Verpersoonlijking ambities Toyota
De C-HR is een verpersoonlijking van de ambities die Toyota heeft. De conceptuele midsized crossover staat op een compleet nieuw ontwikkeld, lichtgewicht platform waarin dynamiek en rijplezier verankerd zit. Het is stijf en licht, communicatief, eerlijk en puur. Tegelijk krijgt de door de C-HR gehinte toekomstige C-segment crossover een hybride aandrijflijn die de nieuwe standaard zal zetten als het gaat om stil, duurzaam en uitnodigend autorijden.
94.000 medewerkers in Europa
In Europa zijn in totaal zo’n 94.000 medewerkers in dienst bij Toyota, de Toyota-dealers, de logistieke centra van Toyota en Toyota importeurs. Daarnaast heeft Toyota in Europa ongeveer 400 vaste toeleveranciers die in zo’n 600 Europese fabrieken producten maken voor Toyota.
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl