Toyota Camry Hybrid vernieuwd: krachtiger design en verbeterde veiligheidstechnologie

• Krachtiger design en dynamischer uitstraling
  • Nieuwe lichtmetalen velgen, nieuwe carrosseriekleur, vernieuwd interieur
  • 9-inch display in nieuwe middenconsole, Apple CarPlay1 en Android Auto2
  • Nieuwste Toyota Safety Sense, verbeterde voetgangers- en fietsersdetectie
  • Toevoeging van Intersection Turn Assistance
  • Toyota Camry is wereldwijd de bestverkochte grote sedan

Toyota stelt de vernieuwde Camry Hybrid voor. De bijzonder ruime en uiterst compleet uitgeruste sedan is door een dynamischer design en verder verbeterde technologie nog aantrekkelijker geworden. Verder heeft Toyota het rijcomfort en de actieve veiligheid op een nog hoger plan gebracht. Hierbij zijn alle belangrijke eerdere eigenschappen zoals een toonaangevende kwaliteit, een superefficiënte hybride-aandrijflijn, stilte en betrouwbaarheid behouden gebleven. De vernieuwde Toyota Camry Hybrid arriveert in het voorjaar van 2021 bij de Toyota dealer.

De Toyota Camry Hybrid is als vanouds uitgerust met een krachtige, zuinige en zelfopladende hybride-aandrijflijn met 2,5-liter benzinemotor (160 kW/218 pk). De voorzijde is opnieuw vormgegeven. De nieuwe voorbumper en bovenste en onderste grille maken de auto optisch breder en lager en geven hem een dynamische, hoogwaardige uitstraling. De spijlen van de onderste grille lopen door naar opzij en benadrukken de breedte van de Camry Hybrid. De onderste grille is leverbaar in zwart of donkergrijs, de sierelementen aan weerszijden zijn verchroomd of zilvergrijs gelakt. Ook de achterlichtunits zijn gewijzigd.

Meer dynamische, lichtvoetige uitstraling

Voor de vernieuwde Camry Hybrid levert Toyota nieuw ontworpen lichtmetalen 17- en 18-inch velgen. De 17-inch wielen zorgen met gedraaide V-vormige spaken voor een subtiel sportief effect. De 18-inch wielen met dubbele, smalle, gepolijste spaken en donkere, gedraaide spaken geven de auto een meer dynamische, lichtvoetige uitstraling. Voor de vernieuwde Camry Hybrid is een nieuwe, elegante carrosseriekleur leverbaar, Deep Metal Grey.

Vernieuwd multimediasysteem

Het interieur van de Toyota Camry stond al bekend om het comfort, de ruimte en de riante zitplaatsen achterin. Het is voortaan voorzien van een nieuw, staand 9-inch scherm op de middenconsole. (7-inch in de Active) Dit is hoog gemonteerd zodat het gemakkelijker te zien en te bedienen is. Het vernieuwde multimediasysteem – met ook fysieke knoppen – is voorzien van snellere software voor een betere respons van het beeldscherm en omvat zowel Apple CarPlay1 als Android Auto2 voor smartphone-integratie.

Gevoel van verfijning

De nieuwe premium stoelbekleding in beige of zwart leder is voorzien van perforaties in stijlvol visgraatmotief voor optimale stoelventilatie. Een zwarte lederlook stoelbekleding met stoffen inzetten is ook leverbaar. Het gevoel van verfijning wordt versterkt door de afwerking van het dashboard, de middenconsole en de schakelpanelen in de portieren. Die zijn er nu in twee nieuwe afwerkingen: Black Engineered Wood – een elegante decoratie met rechte lijnen over een organisch basispatroon – en Titanium Line Pattern – een regelmatige, geometrische decoratie met weinig contrast voor een harmonisch, driedimensionaal geheel.

Nieuwe functies voor Toyota Safety Sense

De vernieuwde Toyota Camry Hybrid is uitgerust met de nieuwste versie van Toyota Safety Sense, een uitgebreid pakket actieve veiligheidstechnologieën. Toyota heeft diverse nieuwe functies toegevoegd aan het Pre-Collision System (PCS). Dat zijn onder meer detectie van tegemoetkomende voertuigen overdag, Emergency Steering Assist (ESA) en Intersection Turn Assistance. Laatstgenoemde systeem waarschuwt de bestuurder en remt de auto indien nodig automatisch af als de bestuurder afslaat terwijl er een tegenligger nadert of als een tegemoetkomende voetganger oversteekt na de bocht.

Verbeterde Lane Trace Assist

Andere nieuwe rijassistentiesystemen zijn Intelligent Adaptive Cruise Control, een combinatie van Full Range Adaptive Cruise Control (ACC) en Road Sign Assist (RSA), en het nieuwe Curve Speed Reduction. Het verbeterde Lane Trace Assist (LTA) signaleert de rijstrook nauwkeuriger en reageert sneller. Verder biedt het systeem meer stuurassistentie als na het inhalen van een grote truck de Camry door de luchtturbulentie aan de voorzijde van de truck van zijn lijn dreigt af te wijken. Dat geeft nog meer stabiliteit in rechte lijn. LTA waarschuwt ook als de volgende bocht op de route te scherp is voor het systeem om te assisteren. Ten slotte blijft LTA ook actief bij hogere snelheden.

Bestverkochte grote sedan ter wereld

De Toyota Camry is sinds zijn debuut in 1982 al talloze malen onderscheiden. Toyota heeft al meer dan 19 miljoen exemplaren van de Camry verkocht, in meer dan honderd landen wereldwijd. Met een verkoopcijfer van meer dan 700.000 exemplaren per jaar is de Camry de bestverkochte grote sedan ter wereld.

Bewezen hybridetechnologie

De huidige generatie Camry kreeg tijdens zijn introductie in april 2019 al lof voor zijn stijlvolle design, hoge rijcomfort, actieve veiligheid en bewezen hybridetechnologie. De sedan is het resultaat van de design- en ontwikkelingsfilosofie TNGA, Toyota New Global Architecture. Hierbij staan rijplezier, een aantrekkelijk design, een uitstekende bouwkwaliteit, betrouwbaarheid en (actieve) veiligheid voorop.

1 Apple CarPlay is een handelsmerk van Apple Inc., geregistreerd in de VS en andere landen
2 Android is een handelsmerk van Google LLC, Android Auto is op dit moment in Nederland nog niet beschikbaar