Toyota en Hino starten met winkelketens in Japan initiatief voor inzet van lichte vrachtauto op waterstof

• Overeenkomst met winkelketens Seven-Eleven, FamilyMart en Lawson
  • Proefperiode met lichte brandstofceltruck begint in 2021
  • Waterstof ideaal voor bezorging door grote actieradius i.c.m. snel tanken

Toyota Motor Corporation en Hino Motors, Ltd. hebben met de winkelketens Seven-Eleven Japan Co., Ltd., FamilyMart Co., Ltd. en Lawson, Inc. een overeenkomst getekend waarin staat dat ze de introductie van een lichte Fuel Cell Electric Truck (FCET) overwegen en een omgeving willen realiseren voor een wijdverbreide toepassing hiervan. De plannen moeten bijdragen aan een duurzame samenleving waarin rekening wordt gehouden met de opwarming van de aarde en energie-diversificatie.

Een speerpunt in de overeenkomst is dat in 2021 bij Seven-Eleven, FamilyMart en Lawson een proefperiode start met een lichte brandstofceltruck (maximaal laadvermogen: drie ton) die ontwikkeld is door Toyota en Hino. In de proefperiode wordt de bruikbaarheid en het gemak van de truck getest. Als dit goed verloopt, gaan de winkelketens de lichte vrachtwagens op termijn gebruiken voor het transport tussen hun distributiecentra en winkels. Hiermee willen zij kijken of de proefperiode in 2022 en verder vervolgd kan worden. De proefperiode wordt beoordeeld vanuit het perspectief van zowel de winkelketens als de samenleving.

Intensief overleg met overheden
Een ander punt in de overeenkomst is dat vanaf 2022 betrokken partijen praktische checks oppakken waarbij moet worden gedacht aan de locatie en bedrijfsuren van waterstofstations, de levering en kosten van waterstof, de vulcapaciteit en de aanschaf van voertuigen. Alle deelnemers aan de overeenkomst komen met verbeteringen op al deze vlakken en zullen intensief samenwerken met nationale en lokale overheden. Verder zal er overleg plaatsvinden met exploitanten van waterstofstations. Alles om ervoor te zorgen dat de benodigde systemen en mechanismen uiteindelijk leiden tot minder CO2-uitstoot door een wijdverbreide acceptatie van FCET’s.

Actieradius 400 kilometer
Lichte trucks zijn noodzakelijk voor de dagelijkse logistiek van winkelketens waar consumenten dagelijks op vertrouwen voor hun boodschappen. Vooral bezorgtrucks die producten zoals voorverpakte maaltijden distribueren, rijden dagelijks op en neer en moeten soms lange afstanden afleggen en meerdere uren achterelkaar rijden. Onder dergelijke omstandigheden zijn brandstofcelvoertuigen die op waterstof (dat een hogere energiedichtheid heeft) rijden bijzonder effectief. Ze hebben voldoende actieradius, veel laadvermogen en kunnen snel getankt worden, vergelijkbaar met een bezorgtruck op diesel. De actieradius van de Fuel Cell Electric Truck die wordt ontwikkeld door Toyota en Hino bedraagt naar verwachting 400 kilometer.

Meer toepasingen van en meer vraag naar waterstof
Om de vraag naar waterstof te stimuleren is de ontwikeling gericht op een verdere introductie van vrachtauto’s, treinen en bussen met brandstofceltechnologie, zoals de waterstofbus van Caetano. Die gebruiken meer waterstof dan personenauto’s, zoals de nieuwe Toyota Mirai die vanaf begin 2021 in Nederland leverbaar is.

Bijkomend voordeel van onder meer trucks en bussen is dat aan de hand van het geplande gebruik de benodigde actieradius van tevoren bepaald kan worden alsook de momenten waarop waterstof getankt moet worden. Op die manier kunnen er systematische planningen gemaakt worden.