Toyota gaat productie in Frankrijk en Polen geleidelijk weer opstarten

• Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) en Poland (TMMP) gaan op zeer beperkte schaal produceren
  • Focus op alle richtlijnen met betrekking tot veiligheid en gezondheid als gevolg van de coronacrisis
  • Gezondheid en veiligheid medewerkers heeft absolute prioriteit
  • Goedkeuring van ‘Health and Safety Committee’ en ‘Social and Economic Committee’

Toyota Motor Europe (TME) gaat de activiteiten in zijn fabrieken in Frankrijk en Polen geleidelijk weer opstarten. Hierbij ligt de focus op het waarborgen van alle geldende gezondheids- en veiligheidsprotocollen als gevolg van de coronacrisis. Het productievolume wordt bewust laag gehouden zodat alle medewerkers eerst vertrouwd kunnen raken met de nieuwe werksituatie.

Toyota produceert bij Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) in Valenciennes de Yaris, inclusief de nieuwe generatie. De fabriek hervat vanaf 22 april a.s. de productie, maar op beperkte schaal. De productie stopte op 17 maart jl. vanwege de coronacrisis. Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) in Jelcz-Laskowice produceert gerelateerde motor- en transmissieonderdelen en bereidt zich ook voor op een bescheiden productie als gevolg van de vraag van TMMF.

Geleidelijk tempo

TMMF hervat zijn activiteiten in een geleidelijk tempo en gaat in eerste instantie aanzienlijk minder produceren dan voorheen. Toyota kiest heel bewust voor deze voorzichtige aanpak en wil hiermee de veiligheid en gezondheid van zijn medewerkers garanderen. Dit heeft voor Toyota absolute prioriteit. Er wordt daarom in de eerste twee weken begonnen met een enkele shift; voorheen waren dit er drie.

Voorbereiding op levering auto’s

Het besluit om de productie geleidelijk weer op te starten, is in overeenstemming met de geldende richtlijnen en aanbevelingen van nationale en lokale overheden met betrekking tot de coronacrisis en dient als voorbereiding op de levering van door klanten bestelde auto’s. De herstart is het resultaat van een grondige haalbaarheidsstudie en wordt in nauw overleg gedaan met het ‘Health and Safety Committee’ en ‘Social and Economic Committee’. Het herstarten van de productie voldoet aan alle voorwaarden om dit veilig te kunnen doen en heeft de goedkeuring van beide comités.

‘Social distancing’

Behalve de basisrichtlijnen met betrekking tot ‘social distancing’, inclusief het markeren van specifieke afstanden op de werkvloer, wordt de veiligheid en gezondheid van fabrieksmedewerkers gewaarborgd door onder andere een gedetailleerde briefing met nieuwe sanitaire richtlijnen, een geselecteerde distributie van mondkapjes, desinfecterende handgel, handschoenen en andere persoonlijke beschermingsmiddelen en antibacteriële gel-dispensers op strategische plekken.

Deuren worden zoveel mogelijk opengehouden of kunnen gemakkelijk met de ellenboog geopend worden. Het restaurant van de fabrieken is gesloten; medewerkers wordt gevraagd hun eigen eten mee te nemen. Ruimtes waar mensen samenkomen, worden regelmatig extra gereinigd en pauzes vinden dusdanig plaats dat ze voldoen aan alle richtlijnen met betrekking tot ‘social distancing’.

Helpende hand

Al vanaf het begin van de coronacrisis in Frankrijk biedt TMMF de helpende hand. Tot nu toe heeft TMMF meer dan 34.000 mondkapjes en 176 3D-geprinte gezichtsbeschermers aan lokale ziekenhuizen geschonken. Verder biedt TMMF technische ondersteuning bij ventilatoren voor onderzoek die door twee volwassenen tegelijkertijd gebruikt kunnen worden.