Toyota GR Supra Racing Concept en nog 2 wereldprimeurs in Genève

Toyota GR Supra Racing Concept en nog 2 wereldprimeurs in Genève



Toyota GR Supra Racing Concept en nog 2 wereldprimeurs in Genève

  • GR Supra Racing Concept markeert terugkeer Toyota Supra
  • Werelddebuut nieuwe generatie Toyota Auris met meer rijdynamiek en meer hybride power
  • Werelddebuut nieuwe Toyota AYGO
  • Concept-i Series laat geëlektrificeerde mobiliteit van de toekomst zien
  • Fine-Comfort Ride Concept waterstofauto rijdt 1.000 km op een tank

Toyota is prominent aanwezig op de Autosalon van Genève (8-18 maart 2018). Het spectaculairste nieuws betreft het werelddebuut van de GR Supra Racing Concept, een concept raceauto die de terugkeer van Toyota’s iconische sportauto Supra markeert. Groot nieuws is de volledig nieuwe Toyota Auris die eveneens zijn werelddebuut maakt. De derde generatie Auris is langer, lager en breder en staat op het nieuwe Toyota New Global Architecture platform met een laag zwaartepunt. De Auris rijdt dynamischer en heeft bovendien meer hybride power (132 kW/180 pk). Ook de nieuwe AYGO is in Genève voor het eerst live te zien. Europese premières zijn er voor de elektrische Concept-i Series en brandstofcelauto Fine-Comfort Ride Concept.

Lees verder

GR Supra Racing Concept

In Genève maakt de GR Supra Racing Concept zijn werelddebuut, geïnspireerd op Toyota’s iconische sportauto Supra. De spectaculaire conceptcar is een voorbode van een toekomstige Toyota sportauto die op de openbare weg en het circuit topprestaties zal leveren en tot de verbeelding spreekt.
De Toyota Supra is 25 jaar lang synoniem geweest aan power, performance en ‘handling’ en heeft de reputatie van een geweldige sportauto. En niet alleen op de openbare weg. Ook op het circuit wist de Supra jarenlang het Japanse GT-kampioenschap te domineren en de harten van vele racefans te veroveren. De vierde generatie Supra won de GT500-klasse van het GT-kampioenschap (tegenwoordig Super GT) maar liefst vier keer. In de jaren negentig deed de Supra twee keer mee aan de 24 uur van Le Mans.

‘The Fast and the Furious’

De Supra roept 16 jaar na zijn productiestop nog altijd veel enthousiasme op bij racefans over de hele wereld. De aanhoudende populariteit wordt medebepaald door zijn succes als populair model in de Gran Turismo®-rijsimulatieseries voor videospellen – die op PlayStation-consoles kunnen worden gespeeld. Verder speelt de Supra een hoofdrol in de eerste film uit de actiefilmreeks ‘The Fast and the Furious’. De naam Supra deed in 1978 zijn intrede op een grotere en sterkere versie van de tweede generatie Celica voordat het een modelnaam op zich werd. De originele Supra – de A40 – werd opgevolgd door drie generaties: de A60 in 1981, A70 in 1986 en A80 in 1993. De achterwielaandrijver met voorin geplaatste motor bleef tot 2002 in productie. De laatste generatie was het sterkste productiemodel van Toyota ooit.
5e

‘Het getal 90 op de portieren verwijst naar de codenaam van de Supra en geeft aan dat de 5de generatie zich binnenkort aandient’

Toyota GAZOO Racing

De nu gepresenteerde GR Supra Racing Concept is een compacte coupé met achterwielaandrijving en de motor voorin die gebruikmaakt van lichtgewicht materialen. Hij is ontwikkeld door Toyota GAZOO Racing, het raceteam van Toyota dat meedoet aan onder meer het World Endurance Championship (WEC) en het World Rally Championship (WRC). Het getal 90 op de portieren is een historische verwijzing naar de codenaam van de Supra en geeft hiermee aan dat het tijdperk van de vijfde generatie Supra zich binnenkort aandient. De GR Supra Racing Concept is het bewijs dat Toyota’s raceactiviteiten het merk helpt om steeds betere auto’s te ontwikkelen (Making Ever-better Cars), een belofte van Toyota’s topman Akio Toyoda. Tegelijkertijd weet Toyota met zijn raceactiviteiten miljoenen racefans over de hele wereld te enthousiasmeren. De GR Supra Racing Concept is te zien in de nieuwe versie van de populaire racegame Gran Turismo Sport die in april 2018 uitkomt.

Composietmateriaal: ultralicht en sterk

Het design van de GR Supra Racing Concept is spectaculair, inclusief een grote achterspoiler. Er is veelvuldig gebruikgemaakt van sterk en ultralicht composietmateriaal, onder andere voor de brede voorzijde, de achterbumper, side skirts, front splitter, achtervleugel, diffuser achter en spiegelkappen. De motorkap is van hetzelfde materiaal gemaakt en voorzien van luchtinlaten. Zowel de voorruit als de zijruiten zijn van kunststof. Het raceconcept staat op een verlaagd chassis en BBS-racewielen met centrale moer en Michelin-racebanden. Het remsysteem maakt gebruik van remklauwen en -schijven van Brembo Racing en de auto is uitgerust met een sportuitlaat. Het interieur is volledig afgestemd op circuitgebruik en voorzien van onder meer kuipstoelen, een veiligheidskooi, een uitneembaar stuurwiel, een race-dashboard en paddles om mee te schakelen. De portieren zijn bekleed met koolstofvezel.

Nieuwe Toyota Auris: meer rijdynamiek en meer hybride power

De nieuwe, derde generatie Auris maakt zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève. De nieuwe Auris heeft een meer dynamisch design en een hogere rijdynamiek doordat hij is gebouwd op het Toyota New Global Architecture (TNGA) platform, net zoals de in Nederland succesvolle Toyota C-HR. De nieuwe Auris wordt leverbaar met een gloednieuwe, krachtige 2.0 benzine hybride aandrijflijn.

‘Toyota rust volumemodellen voortaan uit met keus uit twee hybride aandrijflijnen’

Auris krijgt twee hybride aandrijflijnen

Toyota rust volumemodellen voortaan uit met keus uit twee hybride aandrijflijnen. Een met de traditionele voordelen als een laag brandstofverbruik en een relaxte rijstijl (1,8-liter, 90 kW/122 pk), de tweede eveneens met deze voordelen, maar bovendien met meer kracht en meer rijplezier, stabiliteit en ‘handling’ (2,0-liter, 132 kW/180 pk). Bestuurders ervaren meer hybride power en hebben bovendien de beschikking over stuurpaddles voor een meer dynamische rijervaring.

Toyota New Global Architecture (TNGA)

Het platform Toyota New Global Architecture is de basis voor alle toekomstige aandrijflijnen en modellen van Toyota. Het markeert een revolutie in hoe Toyota zijn modellen ontwerpt, ontwikkelt en fabriceert. Het sluit naadloos aan op Toyota’s visie van Making Ever-better Cars die stijlvoller en veiliger dan ooit zijn en bovendien meer rijplezier geven. Het TNGA-platform biedt meer rijdynamiek dankzij een laag zwaartepunt, een multi-link achterwielophanging en een hogere stijfheid dankzij het gebruik van extra sterk staal. Alle modellen op het TNGA-platform voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van passieve en actieve veiligheid. Zo is de nieuwe Auris uitgerust met de actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense en voldoet hij aan de strengste veiligheidseisen.

Langer, lager en breder

De nieuwe, dynamischer gelijnde Auris is 40 millimeter langer en 25 millimeter lager dan zijn voorganger. De toegenomen lengte komt helemaal ten goede van de wielbasis. De resultaten zijn een slanker design en een lagere motorkap waardoor de bestuurder meer zicht heeft op de weg. De voorzijde is voorzien van LED-koplampen met LED-dagrijverlichting (DRL, Daytime Running Lights) en LED-mistlampen. De overhang aan de voorzijde is 20 millimeter korter, deels te danken aan de trapeziumvormige lagere grille. Die benadrukt bovendien de met 30 millimeter toegenomen breedte van de Auris. De achterkant van de Auris is standaard uitgerust met een dakspoiler. De onderscheidende LED-achterlichten benadrukken de breedte van de achterzijde. Toyota levert de nieuwe Auris ook met bi-tone carrosserielak waarbij dak en stijlen zijn uitgevoerd in zwart.

Nieuwe Toyota AYGO: zuiniger en meer ‘fun to drive’

• Wereldpremière op Autosalon van Genève 2018
• Nieuw design onderscheidt zich van concurrentie
• Verbeterde 1.0 driecilinder: meer vermogen en zuiniger
• Toyota Safety Sense leverbaar
• Verbeterde rijeigenschappen
• Medio juni 2018 in showroom

Toyota introduceert de nieuwe AYGO. De populaire A-segmentauto beleeft zijn werelddebuut in Genève. Het unieke DNA van de AYGO is versterkt met een nog karakteristieker design. De nieuwe Toyota AYGO straalt rijplezier uit en heeft verbeterde rijeigenschappen. De nieuwe Toyota AYGO behoudt zijn uitgesproken, opvallende X-design aan de voorkant dat nu niet langer twee- maar driedimensionaal is. Het karakteristieke frontdesign is krachtiger en oogt nog herkenbaarder. Met zijn gewijzigde en scherp gelijnde ‘Keen Look’-koplampen – inclusief geïntegreerde LED-dagrijverlichting – weet de AYGO de aandacht te trekken.

Stoere look

De grille benadrukt de breedte aan de voorkant en geeft de AYGO een voor het A-segment ongekend stoere look. Elke modeluitvoering van de AYGO heeft een eigen design met een uniek frontdesign, exclusieve lichtmetalen wielen en een speciale interieurafwerking. Aan de achterkant valt de nieuw vormgegeven LED-verlichting op waarmee de nieuwe AYGO uniek en daardoor herkenbaar is. Door de meer premium look spreekt de AYGO naar verwachting een bredere groep mensen aan.

Verbeterde 1.0 benzinemotor

Toyota’s 1,0-liter VVT-i benzinemotor voldoet aan de emissienorm Euro 6.2. De driecilinder motor biedt een optimale balans tussen kracht en efficiency en meer koppel bij lagere toerentallen, ideaal voor in stadsverkeer. De 1.0 benzinemotor is voorzien van een nieuw ‘dual fuel’-injectiesysteem en profiteert van een hogere compressieverhouding, nieuwe onderdelen met lagere frictie, een gekoeld ‘Exhaust Gas Recirculation’-systeem (EGR) en een verbeterde balans-as om het stationair lopen te verfijnen. De motor levert nu 53 kW/72 pk bij 6.000 toeren per minuut en het maximumkoppel bedraagt 93 Nm bij 4.400 toeren per minuut. De AYGO accelereert nu vanuit stilstand in 13,8 seconden naar 100 km/uur. De topsnelheid bedraagt 160 km/uur.

‘De AYGO levert meer prestaties en rijplezier, terwijl het verbruik tot het laagste in zijn klasse behoort’

Hoger comfort, preciezere besturing

De nieuwe AYGO biedt verbeterde rijeigenschappen. De wielophanging is aangepast en de software van de stuurinrichting geüpdatet. Dit resulteert in een snellere reactietijd en een preciezere besturing. Al met al levert de AYGO meer prestaties en rijplezier, terwijl het brandstofverbruik nog altijd tot het laagste in zijn klasse behoort. De nieuwe AYGO is zelfs nog zuiniger dan zijn voorganger. Verder profiteren inzittenden van meer comfort doordat de AYGO stiller is dan voorheen.

Twee frisse, nieuwe exterieurkleuren

De nieuwe AYGO is leverbaar met twee nieuwe carrosseriekleuren, namelijk ‘Magenta’ en ‘New Blue’. Ook nieuw zijn 15-inch lichtmetalen velgen die al naar gelang de uitvoering een eigen design hebben alsook de tech-look wielcovers.

AYGO x-cite meest eigenzinnig

De AYGO x-cite is de meest eigenzinnige versie. Met opvallende bi-tone ‘Magenta’-lak, zwarte 15-inch lichtmetalen velgen, speciale ‘Manhattan’-stoelbekleding, interieuraccenten in carrosseriekleur en een instrumentenpaneel en middenconsole in ‘Piano Black’. De volledige line-up en bijbehorende prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.
Het actieve veiligheidssysteem Toyota Safety Sense is standaard op de meest luxe uitvoering en optioneel op alle overige uitvoeringen. Dit systeem omvat het Pre-Collision System en Lane Departure Alert.

Meer premiumuitstraling

In het interieur van de nieuwe AYGO hebben de meters een driedimensionaal design en een nieuwe verlichtingskleur gekregen. De meer premiumuitstraling wordt versterkt door nieuwe kleurthema’s als ‘Quartz Grey’ en ‘Piano Black’. Voor de meeste uitvoeringen geldt dat de stoelbekleding eveneens nieuw is.

Toyota Concept-i Series: volledig elektrisch

Op de Autosalon van Genève is een Europees debuut weggelegd voor de Toyota Concept-i Series. Het drietal auto’s geeft een idee welke kant Toyota opgaat wat betreft elektrificatie. Per 2030 wil Toyota wereldwijd meer dan 5,5 miljoen geëlektrificeerde modellen verkopen. Meer dan 1 miljoen exemplaren van deze auto’s moet een battery electric vehicle (BEV) of fuel cell electric vehicle (FCEV) zonder enige emissie zijn. Tegen 2025 moet elk Toyota model bovendien leverbaar zijn met enige vorm van elektrificatie.

Solid-state-accu’s

Toyota is van mening dat de huidige accu’s beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Toyota werkt al enige tijd aan een nieuwe generatie solid-state-accu’s die aan genoemde beperkingen een einde moeten maken. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn.

‘De Concept-i Series is ontwikkeld om de partner van eigenaren te worden in plaats van slechts een vervoermiddel’

Learn, protect, inspire

De Concept-i Series betreft een drietal battery electric vehicles (BEV’s) die voldoen aan de verschillende eisen van gebruikers onder verschillende rijcondities: de 4-zits Concept-i, de 2-persoons Concept-i RIDE en de Toyota Concept-i WALK, het derde vervoermiddel binnen de Concept-i reeks, een elektrisch aangedreven futuristische step. De Toyota Concept-i modellen zijn ontwikkeld om de partner van toekomstige eigenaren te worden in plaats van slechts hun vervoermiddel. De Concept-i modellen leren hun bestuurder te begrijpen (LEARN). De toegepaste AI-technologie (Artificial Intelligence) in de vorm van de zogeheten ‘AI Agent’ herkent emoties en beoordeelt de voorkeuren van de bestuurder. Samen met de mogelijkheid om autonoom te rijden, levert dit de bestuurder een veilige autorit op (PROTECT). De ‘AI Agent’ kan ook anticiperen op hoe de bestuurder zich voelt, ofwel in welke ‘mood’ hij of zij zich bevindt. Dit leidt tot een geheel nieuwe vorm van rijplezier (INSPIRE).

In dialoog met de auto

De 4-persoons Concept-i schat emoties en het niveau van alertheid van de bestuurder in door zijn expressies, acties en manier van praten te leren begrijpen. De 4,51 meter lange conceptcar vergelijkt algemene informatie zoals nieuws op het web met informatie van individuen zoals activiteiten op social media, gps-informatie en conversatiegeschiedenis in de auto. Hiermee maakt de Concept-i een inschatting van de voorkeuren van de bestuurder op basis van herhaalde onderwerpen. Verder kan de Concept-i met de bestuurder in gesprek gaan en hiervoor onderwerpen aandragen die passen bij de gesteldheid van de bestuurder op dat moment.

Mobility for all

Met de Concept-i RIDE kan iedereen genieten van bde vrijheid die mobiliteit biedt, ook rolstoelgebruikers en ouderen. De 2-persoons stadsauto is uitgerust met vleugeldeuren die tot ver in het dak openen. Zodra het portier opent, schuift de elektrische bestuurdersstoel naar de deuropening zodat ook rolstoelgebruikers gemakkelijk kunnen instappen. Door de grote deuropening kan de rolstoel eenvoudig ingeladen worden. De stoelen zijn dusdanig vormgegeven dat de rolstoel achterin meegenomen kan worden. De Concept-i RIDE kan tot 100-150 kilometer elektrisch rijden zonder op te laden.
In de Concept-i RIDE hebben het stuur en de pedalen plaatsgemaakt voor een joystick. Tijdens het rijden bevindt de bestuurdersstoel zich in het midden van de auto. Door de geringe buitenafmetingen (lengte: 2,5 m, breedte: 1,3 m en hoogte 1,5 m) kan ook een bestuurder in een rolstoel de Concept-i RIDE in een normaal parkeervak parkeren. Dit kan de Concept-i RIDE overigens autonoom. De Concept-i RIDE kan tot 100-150 kilometer volledig elektrisch rijden en is hierdoor ook geschikt als deelauto in stedelijke gebieden waar de luchtkwaliteit onder druk staat. Bovendien kunnen dan nog meer mensen genieten van de vrijheid die mobiliteit biedt. Ofwel Mobility For All; een nadrukkelijke visie van Toyota.

Futuristische step

De Toyota Concept-i WALK is het derde vervoermiddel binnen de Concept-i reeks. Het doel van de Toyota Concept-i WALK is een voertuig bieden dat gebruikt kan worden voor korte ritten en in samenhang met andere vervoersfaciliteiten. De draaicirkel van de elektrisch aangedreven step is ongelooflijk klein. Verder neemt hij op de weg net zo weinig ruimte in als een voetganger. De Concept-i Walk begrijpt zijn bestuurder op basis van gesprekken met de AI Agent en data die via de sensoren in de handgrepen binnenkomen. Op die manier leidt de Concept-i WALK zijn bestuurder veilig naar zijn bestemming. De elektrische actieradius bedraagt 10-20 kilometer. Door de verlaagde vloer kan iedereen gemakkelijk op- en afstappen, zonder beperkt te worden door leeftijd, geslacht of kleding.

‘Toyota onderzoekt met de Fine-Comfort Ride Concept de verdere mogelijkheden van brandstofcelauto’s’

Luxe waterstofauto met range van 1.000 km

Toyota onderzoekt met de ontwikkeling van de Fine-Comfort Ride Concept de verdere mogelijkheden van brandstofcelauto’s. Die mogelijkheden zijn enorm, onder meer vanwege de uitstekende milieuprestaties zoals geen CO2-emissie en nul uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in combinatie met praktische eigenschappen als een tanktijd van circa slechts drie minuten en – in het geval van de Fine-Comfort Ride – een actieradius van 1.000 kilometer. De Toyota designers vonden voor het exterieur inspiratie in de vorm van een diamant. Dat heeft geleid tot een passagierscompartiment dat aan de voorzijde en in het midden breder is dan aan de achterzijde. Hierdoor beschikken de passagiers vooral op de eerste en tweede zitrij over maximale ruimte.

Elektromotoren in de wielen

De Toyota Fine-Comfort Ride Concept maakt handig gebruik van de flexibele indeling die uniek is aan elektrisch aangedreven auto’s, inclusief de mogelijkheid de elektromotor in een wiel te plaatsen. Daarbij zijn de wielen zo ver mogelijk op de hoeken geplaatst. Dit levert behalve veel interieurruimte extra stabiliteit en stilte op, kenmerken die passen bij een premium auto als de Fine-Comfort Ride. Het studiemodel is 4.830 mm lang, 1.950 mm breed en 1.650 mm hoog. De wielbasis bedraagt een indrukwekkende 3.450 mm. Binnen die lange wielbasis creëert Toyota zes zitplaatsen, met op de eerste en tweede zitrij twee verstelbare zitplaatsen. De stoelen op deze rijen passen zich voor maximaal comfort aan het postuur van de passagier aan. Extra comfort biedt de toegepaste AI-technologie in de vorm van de zogeheten ‘AI Agent’ die emoties herkent en de voorkeuren van de bestuurder leert kennen. Informatie is voor alle inzittenden toegankelijk. Zelfs de ruiten fungeren als touchscreens.

Persconferentie

De Toyota persconferentie van de Autosalon van Genève vindt plaats op dinsdag 6 maart 2018 om 09:45 uur op de Toyota stand in Hal 4 van het beursgebouw Palexpo.

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Pers.toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt.