Toyota levert waterstoftechnologie aan busfabrikant Caetanobus SA uit Portugal

• Caetanobus gebruikt brandstofceltechnologie Toyota in zijn eerste FCEV-stadsbussen (Fuel Cell Electric Vehicle)
  • Eerste demonstratiebus met Toyota waterstoftechnologie in herfst van 2019

Toyota heeft een overeenkomst gesloten met de Portugese busfabrikant Caetanobus SA voor het leveren van Toyota's brandstofceltechnologie voor stadsbussen. Caetanobus SA presenteert in de herfst van 2019 een demonstratiemodel van zijn eerste stadsbus met FCEV-technologie van Toyota.

Toyota levert volledige brandstofcelsystemen aan Caetanobus SA, inclusief brandstofcelstacks, waterstoftanks en andere belangrijke componenten. De overeenkomst betekent een grote stap op weg naar een waterstofsamenleving en sluit perfect aan op Toyota’s visie op een duurzame samenleving zoals genoemd in de langetermijnplannen van Toyota’s Environmental Challenge 2050.

Grote milieuvoordelen

“De samenwerking is het bewijs dat waterstof vele praktische toepassingen kent met grote milieuvoordelen. We zijn ontzettend enthousiast over het vooruitzicht om de eerste bussen van Caetanobus in Europese steden te zien”, zegt Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe. “Waterstofbussen hebben grote voordelen ten opzichte van andere zero emission-bussen, zoals een veel grotere actieradius en een korte tanktijd.”

Geweldige oplossing

“We zijn ontzettend trots dat we het eerste Europese bedrijf zijn dat profiteert van Toyota’s innovatieve brandstofceltechnologie”, aldus José Ramos, President van Salvador Caetano Indústria. “We zijn ervan overtuigd dat waterstof een geweldige oplossing is voor bussen zonder schadelijke uitstoot.”