Toyota Motor Europe levert brandstofcelmodules aan innovatief project met waterstoftrein

Toyota Motor Europe levert brandstofcelmodules aan innovatief project met waterstoftrein



Toyota Motor Europe levert brandstofcelmodules aan innovatief project met waterstoftrein

  • Modules voor demonstratietrein van Spaanse treinproducent CAF
  • Tweede generatie met meer vermogen en hogere energiedichtheid
  • Bedoeld voor integratie in Fuel Cell Hybrid Power Pack
  • Onderzoek naar haalbaarheid emissievrije waterstoftreinen

Toyota Motor Europe (TME) levert zes brandstofcelmodules aan het Spaanse CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles), een toonaangevende beursgenoteerde onderneming die onder meer treinen produceert. De brandstofcelmodules zijn bestemd voor een treinproject van het consortium FCH2RAIL waarvan ook TME deel uitmaakt.

Het FCH2RAIL-project, dat in januari 2021 van start ging, is baanbrekend op het gebied van emissievrije ‘bi-mode’-treinen, die normaal spoorgebruik combineren met emissievrij reizen per spoor zonder bovenleiding. Het consortium levert de Fuel Cell Hybrid Power Pack voor deze treinen en integreert de module in een demonstratietrein. Toyota heeft voor dit doel zes brandstofcelmodules gebouwd, getest en geleverd.

Compacter, maar meer vermogen

De brandstofmodules omvatten Fuel Cell-technologie van de tweede generatie. Ze leveren meer vermogen en hebben een hogere energiedichtheid. Tegelijkertijd zijn ze compacter. Er werd gekozen voor de configuratie van de rechthoekige platte module. Hierdoor is een efficiënte integratie in het dak van de demonstratietrein mogelijk.

Demonstratietrein

Drie van de modules zijn al geleverd aan Centro Nacional del Hidrógeno (CNH2), het onderzoeksinstituut dat de modules test alvorens ze worden overgedragen aan CAF. De overige drie modules gaan naar verwachting medio februari rechtstreeks naar CAF waarna alle zes de brandstofcelmodules in de demonstratietrein worden geïnstalleerd.

Fuel Cell Hybrid Power Pack

Met de levering van Toyota’s brandstofcelmodules kunnen de betrokken partijen het Fuel Cell Hybrid Power Pack ontwikkelen die nodig is voor de hybride-aandrijving van de trein. Dit systeem combineert de elektrische stroom die wordt geleverd door de bovenleiding met de onafhankelijk werkende Fuel Cell Hybrid Power Pack die de trein aandrijft.

Oplossing voor emissievrije waterstoftreinen

De demonstratietrein, een elektrische forensentrein van het type CIVIA, geproduceerd door CAF, rijdt voor de Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe. Beide partijen maken deel uit van het FCH2RAIL-consortium. CAF zal de brandstofcelmodules, als onderdeel van het Fuel Cell Hybrid Power Pack, in de trein installeren. Hierna starten de noodzakelijke tests voor het goedkeuringsproces voor gebruik op Spaanse en Portugese sporen. Het project heeft als doel het energiebeheer te testen en of het systeem een betrouwbare en haalbare oplossing kan zijn voor emissievrije waterstoftreinen.

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Pers.toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt.