Toyota onthult concept waterstofbus Sora

Toyota onthult concept waterstofbus Sora

  • Concept Fuel Cell bus zonder schadelijke uitstoot
  • In 2018 commercieel op de Japanse markt
  • In aanloop naar duurzaam vervoer tijdens Olympische en Paralympische Spelen 2020
  • Debuut op Tokyo Motor Show 2017

Toyota presenteert de Sora, een duurzame concept Fuel Cell bus (FC bus), die in 2018 in productievorm op de Japanse markt komt. Naar verwachting gaat het hierbij om ruim honderd exemplaren. Die zullen vooral in Tokio en de omgeving hiervan ingezet worden, in aanloop naar de Olympische en Paralympische Spelen van 2020 die hier plaatsvinden. Hiervan is Toyota wereldwijd de eerste en enige automotive sponsor.

Lees verder

Toyota ontwikkelde de Sora met twee belangrijke doelstellingen in het achterhoofd: het zo goed mogelijk benutten van de eigenschappen van de brandstofceltechnologie en het verhogen van het comfort voor de reizigers. De Sora is uitgerust met het Toyota Fuel Cell System (TFCS) van Toyota’s waterstofauto Mirai. De passagiersbus levert uitmuntende milieuprestaties, waaronder een CO2-uitstoot van nul.
De Sora is uitgerust met een stroomvoorzieningssysteem met een energiecapaciteit en vermogen van respectievelijk 235 kilowattuur (kWh2) en 9 kilowatt (kW). Hiermee kan de bus fungeren als een externe energiebron, bijvoorbeeld na een natuurramp.

De Sora is uitgerust met het Toyota Fuel Cell System (TFCS) van Toyota’s waterstofauto Mirai

Goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers

De Toyota waterstofbus is voorzien van tien waterstoftanks met in totaal 600 liter. Tanken gebeurt met een druk van 700 bar, net als bij de Mirai. De bus kan dan ook gebruikmaken van dezelfde infrastructuur.
De Sora biedt plaats aan maximaal 79 inzittenden: 22 zitplaatsen, 56 staanplaatsen en 1 chauffeursplaats. De openbaarvervoerbus is dusdanig ontwikkeld dat ook rolstoelgebruikers er eenvoudig gebruik van kunnen maken. Stoelen met een automatisch opbergmechanisme kunnen plaatsmaken voor rolstoelen en bijvoorbeeld kinderwagen. Rolstoelgebruikers stappen bovendien extra gemakkelijk in omdat de Sora dankzij de automatische stuur- en remfunctie op precies de goede afstand van de bushalte stopt.

Sora staat voor Sky, Ocean, River, Air

Een primeur betreft het achttal camera’s waarmee de Sora is uitgerust. Ze detecteren voetgangers en fietsen – bijvoorbeeld in de blinde hoek – en attenderen de chauffeur hierop met een visuele en geluidswaarschuwing. De waterstofbus is ook uitgerust met een controlefunctie voor het accelereren; hiermee trekt de bus subtiel op zodat de staande passagiers niet achterover worden geduwd.

Toyota toont de concept waterstofbus Sora (Sky, Ocean, River, Air; refererend aan het watercirculatieproces van de aarde) op de Tokyo Motor Show 2017 die op 28 oktober zijn deuren voor het publiek opent.

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl

Lees meer