Toyota op Kenshiki-event: op weg naar 100% CO2-reductie in 2035

• Toyota in West-Europa klaar voor volledige CO2-reductie in alle nieuwe voertuigen per 2035
  • Tenminste 50% emissievrije voertuigen in 2030 met de capaciteit en het vermogen om verder te groeien
  • Europese première van batterij-elektrische Toyota bZ4X
  • Toyota bZ4X is eerste van zeven toekomstige bZ-modellen zonder uitstoot
  • Ook Corolla Cross maakt Europees debuut, uitgerust met nieuwste hybride-elektrische aandrijflijn

Toyota Motor Europe (TME) heeft tijdens een speciaal event voor media – Kenshiki genaamd – het laatste nieuws over zijn Europese bedrijfsstrategie gecommuniceerd. Verder zijn ook de visie, nieuwe producten en technologische ontwikkelingen van Toyota gedeeld. Het jaarlijks terugkerende event Kenshiki – wat inzicht in het Japans betekent – was dit jaar gericht op de inzet van TME op het gebied van koolstofneutraliteit. Onderwerpen die aan bod kwamen, waren onder meer Toyota’s elektrificatiestrategie en zijn actieve rol bij het opbouwen van een waterstofeconomie.

Tijdens de belangrijkste plenaire briefing legden leidinggevenden van Toyota de strategie van het bedrijf uit om zo snel mogelijk CO2-neutraliteit te bereiken, terwijl de CO2-uitstoot tijdens de reis naar neutraliteit tot een minimum wordt beperkt. Het doel van het minimaliseren van de CO2-uitstoot zal worden bereikt door de elektrificatie te versnellen en door een breed scala aan CO2-efficiënte aandrijflijnoplossingen aan te bieden (hybride-elektrisch, hybride plug-in elektrisch, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch).

Toyota bZ4X: eerste batterij-elektrische Toyota SUV

In de komende jaren introduceert Toyota een toenemend aantal praktische en betaalbare emissievrije voertuigen (ZEV’s, Zero Emission Vehicles). De nieuwste hiervan maakt op het Kenshiki-event zijn Europese debuut, de Toyota bZ4X, de eerste batterij-elektrische SUV van Toyota. Tegen 2030 verwacht Toyota dat het aandeel van ZEV’s in de verkoopmix in West-Europa minimaal 50% bedraagt – met de capaciteit en het vermogen om verder te groeien als de vraag vanuit de markt nog groter wordt.

Klaar voor 100% CO2-reductie in West-Europa

Matt Harrison, President & CEO van Toyota Motor Europe (zie foto bovenaan): “Na 2030 verwachten we een verdere versnelling van de vraag naar ZEV’s. Toyota zal klaar zijn om tegen 2035 100% CO2-reductie in al zijn nieuwe voertuigen in West-Europa te bereiken – ervan uitgaande dat er tegen die tijd voldoende infrastructuur voor elektrisch opladen en waterstof is, met de nodige capaciteitsverhogingen voor duurzame energie.”

Meerdere aandrijfoplossingen

Tijdens het Kenshiki-event legde Gill Pratt, Chief Scientist en CEO van Toyota Research Institute (TRI) van Toyota Motor Corporation (TMC), uit dat de meest efficiënte weg naar koolstofneutraliteit is gebaseerd op meerdere aandrijflijnoplossingen. Dit vanwege de grote diversiteit aan markten over de hele wereld als gevolg van drie belangrijke factoren: de verschillende aard van energiebronnen over de hele wereld, de verschillende vervoersbehoeften van mensen en, als derde, de noodzaak om het koolstofrendement op investeringen (Carbon Return on Investment) te maximaliseren om ervoor te zorgen dat het gebruik van schaarse batterijgrondstoffen wordt geoptimaliseerd.

Miljoenen geëlektrificeerde voertuigen

Gill Pratt: “Terwijl Toyota zich al jarenlang inzet om miljoenen geëlektrificeerde voertuigen op batterijen beschikbaar te maken voor klanten, is de manier om de meeste netto CO2-uitstoot wereldwijd te verminderen door elk item in onze gereedschapskist te gebruiken. Dat betekent hybride-elektrisch, plug-in hybride-elektrisch, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Stuk voor stuk geëlektrificeerde voertuigen waarmee in diverse landen optimaal gebruik kan worden gemaakt van infrastructuurbeperkingen en klantomstandigheden alsook het beperkte aanbod en de verbeterende prestaties van batterijen.”

Toyota’s batterijstrategie

Gerald Killmann, Vice President van TME R&D, heeft tijdens het Kenshiki-event meer details over Toyota’s batterijstrategie gedeeld na een eerdere aankondiging van Toyota’s investeringsstrategie voor batterijen van € 11,5 miljard. De productie van ’s werelds eerste bipolaire NiMh-batterij is al begonnen. Die is, naast het gebruik van minder kostbare mineralen, goedkoper terwijl de prestaties in vergelijking tot een gewone NiMh-batterij verdubbeld is.

Batterij-elektrisch betaalbaarder en toegankelijker

Door vergelijkbare technieken toe te passen op Li-Ion-batterijen, in combinatie met verdere efficiëntieverbeteringen in het energieverbruik van voertuigen, verwacht Toyota rond 2025 een verlaging van 50% van de batterijkosten per voertuig te zien, zónder dat de actieradius afneemt. Hierdoor worden batterij-elektrische voertuigen betaalbaarder en toegankelijker.

Solid-state batterij voor groter bereik en kortere oplaadtijden

Over de langverwachte introductie van solid-state batterijen, bevestigde Gerald Killmann tijdens het Kenshiki-event dat, na het testen van prototypen vorig jaar, dergelijke batterijen waarschijnlijk eerst zullen worden geïntroduceerd in hybride-elektrische voertuigen voordat ze breder worden ingezet, zoals in batterij-elektrische voertuigen. De solid-state batterijen moeten leiden tot meer vermogen, een groter bereik en kortere oplaadtijden.

Nieuw record

TME verwacht dit jaar 1,07 miljoen voertuigen te leveren. Dat staat gelijk aan een geschat marktaandeel van 6,3% – een nieuw record en een toename van 80.000 eenheden in vergelijking tot vorig jaar. In 2022 verwacht Toyota in Europa ongeveer 1,3 miljoen voertuigen te verkopen, een geschat marktaandeel van 6,5%. De verwachte omzetgroei wordt ondersteund door een sterk modellengamma, inclusief een brede beschikbaarheid van de TNGA-platforms en de hoogste elektrificatiemix ooit, namelijk 70%. En ook de introductie van nieuwe modellen (Toyota bZ4X, Aygo X, Corolla Cross en GR86) zal bijdragen aan de omzetgroei.

Europees debuut voor Corolla Cross

Behalve de Europese première van de nieuwe Toyota bZ4X – de eerste batterij-elektrische SUV van Toyota, de eerste van zeven toekomstige bZ’s op het speciale eTNGA-platform – presenteert Toyota op het Kenshiki-event de nieuwe Corolla Cross. Deze functionele SUV in het C-segment is uitgerust met de nieuwste hybride-elektrische aandrijflijn van de vijfde generatie.

Leiderschap op gebied van waterstof

Met H2 Momentum Deep Dive deelt Toyota tijdens het Kenshiki-event zijn leiderschap op het gebied van waterstof. De waterstof-elektrische technologie kan helpen de economie in bredere zin koolstofarm te maken, en niet alleen transport. Toyota’s innovatieve waterstoftechnologie wordt al geïntegreerd in personenauto’s, bussen, vrachtwagens, treinen, scheepvaart en stationaire toepassingen waaronder generatoren. TME kondigde tijdens het event aan dat het vanaf januari 2022 in België begint met de productie van de Toyota Generation 2 Fuel Cell-module.

Lexus: ambitieuze groeiplannen

Het merk Lexus – onderdeel van Toyota Motor Corporation – maakte tijdens het Kenshiki-event zijn ambitieuze groeiplannen bekend. Het merk wil in de aanloop naar het jaar 2025 maar liefst 20 modellen lanceren. Er werden op het event al twee nieuwe producten gepresenteerd: de nieuwe Lexus NX 450h+ Plug-in en de buggy ROV Concept die op waterstof rijdt.