Toyota President Akio Toyoda benoemd tot 2021 World Car Person of the Year

• Akio Toyoda onderscheiden door jury van World Car Awards
  • Onderscheiding ter ere van grote bijdrage aan wereldwijde automotive-industrie
  • Akio Toyoda: “Het resultaat van alle medewerkers”

Toyota President en CEO Akio Toyoda is benoemd tot 2021 World Car Person of the Year. De topman van Toyota Motor Corporation kreeg deze onderscheiding van de jury van World Car Awards, een panel van meer dan 90 vooraanstaande internationale journalisten.

De jury van World Car Awards: “Akio Toyoda is de charismatische President en CEO van Toyota Motor Corporation en dat doet hij al jarenlang met succes. Onder zijn leiding bleef Toyota in 2020 winstgevend, ondanks COVID-19, en daarmee beschermde hij wereldwijd veel banen. Hij zette de ontwikkeling van Toyota op gebied van verbonden, autonome, gedeelde en elektrische mobiliteit voort en begon met de bouw van Woven City, een prototype voor de stad van de toekomst. Ondertussen was hijzelf ook nog actief in de autosport, als coureur.”

Met dank aan alle medewerkers

Als reactie op de World Car Awards zegt Akio Toyoda: “Hartelijk bedankt voor deze grote eer, namens alle 360.000 medewerkers die het Toyota team wereldwijd heeft. Graag wil ik deze onderscheiding veranderen van ‘persoon’ van het jaar naar ‘mensen’ van het jaar. Het is namelijk de gezamenlijke inzet van al onze medewerkers, dealers en leveranciers wereldwijd die Toyota echt hebben gemaakt tot wat het nu is. Als CEO kan ik niet gelukkiger of dankbaarder zijn.”

Blijven werken aan toekomstige uitdagingen

Akio Toyoda vervolgt: “Bij Toyota zijn we er heel gelukkig mee dat we de arbeidsplaatsen van ons team hebben kunnen beschermen tijdens de coronapandemie. We blijven werken aan de toekomstige uitdagingen van onze industrie. Als bedrijf zetten we ons in voor het creëren van nieuwe manieren om het welzijn van onze planeet en de mensen te ondersteunen. Het is een moeilijke periode in de wereldgeschiedenis, maar het heeft ons ook laten zien dat mensen het belangrijkst zijn. Als we bij Toyota kunnen bijdragen aan meer geluk in hun leven, zal ik dat altijd blijven nastreven.”

Sinds 2009 President

Akio Toyoda kwam in 1984 bij Toyota Motor Corporation (TMC). Hij studeerde af in rechten aan de Keio University en behaalde een master’s degree in bedrijfskunde aan het Babson College in de Verenigde Staten. Na verschillende zakelijke functies in Japan en daarbuiten werd hij in het jaar 2000 onderdeel van de raad van bestuur van TMC. Daarna kreeg hij een rol als Senior en Executive Vice President, voordat hij in 2009 TMC President werd.

Grote bijdrage

De onderscheiding World Car Person of the Year werd in 2018 opgericht ter ere van personen die het voorgaande jaar een grote bijdrage hebben geleverd aan de wereldwijde automotive-industrie. Het is een van de zes onderscheidingen die jaarlijks door het in 2003 opgerichte World Car Award-programma worden uitgereikt.