Toyota toont experimentele waterstof-aangedreven GR Yaris

Toyota toont experimentele waterstof-aangedreven GR Yaris



Toyota toont experimentele waterstof-aangedreven GR Yaris

  • Conceptcar deelt aandrijflijn met waterstof-aangedreven Corolla Sport, die momenteel deelneemt aan Super Taikyu-raceseries in Japan
  • Voorzien van gemodificeerde verbrandingsmotor uit GR Yaris
  • Waterstofmotor nagenoeg zonder emissie, terwijl sound en rijbeleving van verbrandingsmotor behouden blijven

Toyota heeft een heel bijzondere conceptversie van zijn ‘hot hatch’ GR Yaris onthuld, de conceptcar GR Yaris Hydrogen. Deze bij wijze van proef ontwikkelde showcar is uitgerust met een experimentele verbrandingsmotor die wordt gevoed door waterstof.

Lees verder

De brandstoftanks en het tankproces van de experimentele Yaris GR Hydrogen zijn dezelfde als die in de Mirai, Toyota’s waterstof-elektrische sedan die ook op waterstof rijdt. Echter, waar de Toyota Mirai gebruikmaakt van brandstofceltechnologie – die de waterstof omzet in elektriciteit – en een elektromotor, is de GR Yaris Hydrogen uitgerust met een verbrandingsmotor die waterstof rechtstreeks als brandstof gebruikt.

Sportieve prestaties

Al sinds 2017 werkt Toyota aan verbrandingsmotoren die op waterstof lopen. En alhoewel de ontwikkeling hiervan zich nog in een heel vroeg stadium bevindt, levert een speciale Toyota Corolla Sport voorzien van dezelfde technologie al sportieve prestaties in Japan. Daar doet de auto mee met autosportevenementen, waarbij hij nauwelijks uitstoot gegenereerd.

Competitie betekent vooruitgang

Kiichiro Toyoda, oprichter Toyota Motor Corporation in maart 1952: “Om Japanse personenauto’s tot een succes te maken, moeten fabrikanten deelnemen aan races. Op die manier kan de duurzaamheid en de prestaties van auto’s worden getest en hun maximale prestaties worden getoond. Competitie betekent vooruitgang, en het zorgt wereldwijd voor sensatie onder autosportliefhebbers. Het doel is om onze nieuwsgierigheid naar de kwaliteit van producten te bevredigen, maar ook om een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de Japanse auto-industrie.”

Alom geprezen GR Yaris

De experimentele GR Yaris Hydrogen en Corolla Sport zijn voorzien van dezelfde 1,6-liter, driecilinder-in-lijn turbomotor, bekend van de alom geprezen Toyota GR Yaris. Het enige verschil is een ander brandstoftoevoer- en injectiesysteem om het gebruik van waterstof mogelijk te maken.
Waterstof verbrandt sneller dan benzine, wat resulteert in een goed reactievermogen van de motor en uitstekende milieuprestaties. Waterstofverbranding is extreem schoon en zorgt voor een plezierige rijervaring met de akoestiek en sensatie die in de autosport zo kenmerkend zijn voor verbrandingsmotoren.

Positieve energie

Akio Toyoda, de kleinzoon van Kiichiro Toyoda en de huidige President of Toyota Motor Corporation: “We hebben al grote stappen gezet met onze waterstof-elektrische aandrijflijn uitgerust met brandstofceltechnologie. Met die instelling zijn we ook deze uitdaging aangegaan. Ik stel me voor dat de dingen er over tien jaar anders uitzien en ik hoop dat wanneer men terugkijkt, dat ze dan zien hoe we de uitdaging met positieve energie zijn aangegaan en van elk moment hebben genoten.”

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Pers.toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt.