Toyota verkoopt wereldwijd meer dan 9 miljoen hybrideauto’s

• Van 8 naar 9 miljoen hybrideauto’s in slechts negen maanden
  • Hybride Toyota’s hebben gezorgd voor 67 miljoen ton minder CO2-emissie
  • Doelstellingen: 1,5 miljoen nieuwe Toyota-hybrides verkopen in 2020, tot een totaal van 15 miljoen

Toyota heeft weer een belangrijke mijlpaal bereikt: het merk heeft in totaal meer dan 9 miljoen hybrideauto’s verkocht. Eind april stond de teller op 9,014 miljoen. Alleen al de laatste negen maanden verkocht Toyota een miljoen hybrideauto’s.

Voor Toyota is het van het grootste belang om het effect van auto’s op het milieu zo veel mogelijk te beperken. De fabrikant meent dat milieuvriendelijke auto’s een werkelijk positief effect op het milieu hebben als ze maar op grote schaal op de weg verschijnen. Daarom zet Toyota wereldwijd in op de verkoop van zijn hybrideauto’s.

33 hybridemodellen in meer dan 90 markten
In april van dit jaar verkocht Toyota in meer dan 90 landen en regio’s in totaal 33 hybridemodellen en een plug-inhybridemodel. In Nederland introduceerde het merk in 2015 de vierde generatie van de Prius. Het hybridegamma omvat in Nederland behalve de nieuwe Prius ook de hybrideversies van de Yaris, Auris en RAV4. Eind dit jaar introduceert Toyota de C-segment crossover C-HR met hybridetechniek.

67 miljoen ton CO2-emissie minder
Toyota heeft berekend dat tot eind april van dit jaar de Toyota’s met hybrideaandrijving ten opzichte van vergelijkbare auto’s met conventionele techniek ongeveer 67 miljoen ton aan CO2-emissie hebben bespaard. Toyota schat dat de hybrides ook 25 miljard liter benzine hebben uitgespaard, berekend op basis van het gemiddelde verbruik van vergelijkbare auto’s met alleen een brandstofmotor.

’s Werelds eerste hybrideauto
Toyota bracht in augustus 1997 de Prius op de markt, ’s werelds eerste in massa geproduceerde hybride personenauto. Sindsdien zijn Toyota’s hybridemodellen ongekend populair bij klanten overal ter wereld. Toyota beschikt over hybridetechnologie waarmee in combinatie met diverse brandstoffen tot ver in de 21e eeuw moderne, milieuvriendelijke auto’s kunnen worden gefabriceerd. Het merk blijft werken aan verdere verbetering van de prestaties, reductie van de kosten en uitbreiding van het gamma om aan de vraag van veel klanten te voldoen.

Environmental Challenge
In oktober 2015 presenteerde Toyota de Toyota Environmental Challenge 2050. Daarin benoemde het zijn doelen om de negatieve effecten die auto’s op het milieu en de gezondheid hebben, tot nul te reduceren. Toyota wil bijdragen aan een duurzame maatschappij. Daarom heeft het zichzelf uitdagende verkoopdoelen gesteld: In 2020 wil Toyota jaarlijks 1,5 miljoen hybrideauto’s verkopen en het totaalaantal verkochte Toyota hybrideauto’s op 15 miljoen brengen.