Toyota verzorgt mobiliteit voor Tokyo 2020, inclusief een reeks elektrische voertuigen

Toyota verzorgt mobiliteit voor Tokyo 2020, inclusief een reeks elektrische voertuigen



Toyota verzorgt mobiliteit voor Tokyo 2020, inclusief een reeks elektrische voertuigen

  • Ongeveer 90 procent van de voertuigen die Toyota inzet voor de Olympische en Paralympische Spelen van Tokyo in 2020 is elektrisch
  • Doel is om de laagste emissiewaardes van een officieel wagenpark op de Olympische en Paralympische Spelen ooit te behalen en zo het milieu te sparen
  • Toyota ontwikkelt unieke uitvoeringen van bepaalde voertuigen en voertuigen die in eerste instantie bedoeld zijn voor Tokyo 2020, een divers aanbod aan mobiliteit

Toyota Motor Corporation (Toyota), wereldwijd partner van de Olympische en Paralympische Spelen, heeft vandaag aangekondigd dat het een reeks elektrische voertuigen, inclusief unieke uitvoeringen van bepaalde voertuigen en speciaal ontwikkelde voertuigen, levert voor ondersteuning van de Olympische en Paralympische Spelen van Tokyo 2020. Met het elektrische aanbod wil Toyota, in samenwerking met het organisatiecomité, de laagste emissiewaardes van een officieel wagenpark op de Olympische en Paralympische Spelen ooit bereiken en de spelen zo minder belastend voor het milieu maken.

Lees verder

Toyota verzorgt in totaal ongeveer 3.700 voertuigen voor Tokyo 2020. De meerderheid, zo’n 90 procent, van het officiële wagenpark is elektrisch. Onder elektrische voertuigen vallen Hybrid Electric Vehicles (HEV), Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV), zoals de waterstofauto Toyota Mirai, Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV), de Prius Plug-in Hybrid en Battery Electric Vehicles (BEV), waaronder de ‘APM’ (Accessible People Mover) en de e-Palette en Toyota Concept-i. Dit brede aanbod zorgt voor een grote diversiteit aan mobiliteitsoplossingen tijdens Tokyo 2020. Van de elektrische voertuigen die Toyota levert, zijn er ongeveer 500 FCEV’s en 850 BEV’s – dat is het grootste aantal van een wagenpark op de Olympische en Paralympische Spelen ooit.

Laagste emissieniveau ooit

Van de ongeveer 3.700 mobiliteitsproducten en voertuigen voor Tokyo 2020 zullen 2.700 voertuigen onderdeel zijn van de officiële vloot die het transport tussen officiële locaties verzorgt gedurende de Olympische Spelen. Dit zijn reguliere productiemodellen, zoals de Toyota Mirai. Eerste berekeningen wijzen erop dat de CO2-uitstoot van dit deel van het wagenpark gemiddeld minder dan 80 g/km1 bedraagt. Dat is minder dan de helft dan gebruikelijk is bij wagenparken met een vergelijkbaar aantal modellen op benzine of diesel. En in combinatie met de andere mobiliteitsoplossingen en elektrische voertuigen van Toyota, waaronder de unieke uitvoeringen en voor de spelen ontwikkelde modellen, wordt dit waarschijnlijk nog minder. Zo wil Toyota het laagste emissieniveau ooit bereiken van een officieel wagenpark op de Olympische en Paralympische Spelen.

Actieve veiligheidstechnologieën

Om botsingen te helpen voorkomen en eventuele schade of letsel zoveel mogelijk te beperken, zijn alle productiemodellen voor het vervoer van personeel voorzien van de preventieve actieve veiligheidstechnologieën van Toyota, waaronder Toyota Safety Sense en Lexus Safety System +. Ook zijn bijna al deze voertuigen uitgerust met de Smart Stop Technology (SST) van Toyota, die automatisch remt bij onbedoeld intrappen van het gaspedaal.

Waterstofbus Sora

Behalve het officiële wagenpark verzorgt Toyota voor de spelen ook andere voertuigen, zoals de waterstofbus Sora en assistentievoertuigen om passagiers in hun stoelen te tillen of rolstoelpassagiers via een oprijplaat door de achterdeur naar binnen te laten rijden. Maar bijvoorbeeld ook vorkheftrucks op waterstof, gemaakt en verkocht door Toyota Industries Corporation.

Pijlers van Toyota voor Tokyo 2020

De drie pijlers die Toyota voor Tokyo 2020 heeft opgesteld zijn: 1: Mobility for All – iedereen de vrijheid geven om te kunnen bewegen, 2: Duurzaamheid – focus op gebruik van waterstof (milieu/veiligheid) en 3: Transport – de spelen ondersteunen met het Toyota Production System (TPS). Met deze drie pijlers biedt Toyota mobiliteitsoplossingen die verder gaan dan alleen het leveren van voertuigen.

Robots

Met de uitgebreide reeks elektrische voertuigen wordt de impact op het milieu beperkt en TPS volop ingezet, terwijl Toyota zorgt voor een soepel verloop van Tokyo 2020 door de medewerkers, sporters en bezoekers van de spelen te vervoeren. Met robots helpt Toyota bovendien bij de uitvoering van het evenement en worden unieke ervaringen geboden die uitstijgen boven de standaard mobiliteit tijdens de spelen. Ondertussen blijft Toyota zich inzetten voor ‘Mobility for All’ en maakt het van Tokyo 2020 een onvergetelijk evenement met diverse mobiliteitsoplossingen.

Een overzicht van de belangrijkste voertuigen die Toyota levert:


1: Specifiek voor Tokyo 2020 ontwikkelde voertuigen

APM
Ongeveer 200 exemplaren, bedoeld om deelnemers met speciale mobiliteitsbehoeften tijdens Tokyo 2020 te helpen reizen naar de officiële locaties, zoals het Olympisch Stadion en het Ariake Tennis Park, voor ‘last mile’ en ondersteunend vervoer.

2: Unieke uitvoeringen voor Tokyo 2020

e-Palette (editie Tokyo 2020):
De eerste BEV van Toyota is speciaal ontwikkeld voor Autono-MaaS2. De Tokyo 2020 e-Palette verzorgt het transport van tenminste twaalf medewerkers en atleten, en is constant onderweg in het olympisch en paralympisch dorp.

De e-Palette heeft een lage bodem en een elektrische oprijplaat en stopt precies bij elke halte, zonder afstap of ruimte tussen het trottoir en de bus. Zo wordt reizen over korte afstanden voor rolstoelpassagiers makkelijk gemaakt.

Het voertuig is voorbereid voor autonoom rijden (tot SAE-niveau 4 3). Er is iemand aan boord van elk voertuig om het autonoom rijden in de gaten te houden en Toyota biedt ook een digitaal controlesysteem om de werking te monitoren.

Voertuigspecificaties

L/B/H (mm) 5.255 (L) / 2.065 (B) / 2.760 (H)
Aantal passagiers Maximaal 20* (inclusief een Toyota medewerker)
*Voor rolstoelen: maximaal 4 rolstoelpassagiers + 7 staande passagiers

Toyota Concept-i (editie Tokyo 2020)
Met een karakteristiek ‘high-tech one-motion’-silhouet wekt de Concept-i nog meer enthousiasme voor de spelen doordat hij wordt ingezet in de fakkeltocht en als ‘lead vehicle’ in de marathon.

De voertuigen worden niet alleen gebruikt voor de spelen, maar er kunnen waarschijnlijk ook testritten mee worden gemaakt op de openbare weg rond de Toyota City Showcase ‘MEGAWEB’, in de buurt Odaiba/Toyosu in Tokio. Ook de Toyota Concept-i valt hieronder. Hij laat zien hoe autonoom rijden werkt (SAE-niveau 4 3) en toont functies als ‘Agent conversation’, waarbij kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om mensen te begrijpen. Zo kan iedereen nieuwe manieren van mobiliteit ervaren.

Voertuigspecificaties 

L/B/H (mm) 4.530 (L) / 1.840 (B) / 1.480 (H)
Aantal passagiers Maximaal 4

3: Andere voertuigen

Toyota Mirai
Voor het vervoer van personeel naar de officiële locaties van Tokyo 2020 worden 500 exemplaren geleverd.

BEV’s in voetgangersgebied
Toyota levert ongeveer 300 voertuigen van het staande type, die kunnen worden gebruikt door bewakers en medisch personeel rond en in de locaties van Tokyo 2020, zoals het Olympisch Stadion en het Ariake Tennis Park. Ook verkent Toyota de mogelijkheid om het zittende type en de rolstoel-uitvoering in te zetten voor mensen in rolstoelen en minder mobiele personen.

Belangrijkste specificaties

Staand type Zittend type Rolstoel-uitvoering
L/B/H (mm) 700 / 450 / 1.200 1.180 / 630 / 1.090 540 / 630 / 1.090
Maximumsnelheid (km/u) 2,4,6,10 km/u
(aanpasbaar)
2,4,6 km/u
(aanpasbaar)
2,4,6 km/u
(aanpasbaar)
Afstand/actieradius Ca. 14 km Ca. 10 km Ca. 20 km
Laadtijd 2,5 uur
(accu vervangbaar)
2 uur
(accu vervangbaar)
2,5 uur
(accu vervangbaar)

1 Berekend door Toyota op basis van informatie uit productcatalogi. Voor PHEV’s is dit gebaseerd op de rekenmethodes van Toyota die staan beschreven in een rapport van 1 maart 2013 van het Japanse Ministerie van Economie, Handel en Industrie en het Japanse Ministerie van Grond, Infrastructuur, Transport en Toerisme. Voor bepaalde voertuigen met speciale aanpassingen voor Tokyo 2020 heeft Toyota het brandstofverbruik gebaseerd op de gewichtstoename door deze aanpassingen. Per 23 augustus 2019.
2 Combinatie van ‘autonoom’ en ‘mobility as a service’, dit omschrijft de mobiliteitsdiensten met zelfrijdende voertuigen van Toyota.
3 Informatie over SAE-niveaus is hier te vinden.

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Pers.toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt.