Toyota voor 13de keer waardevolste automerk ter wereld

• Toyota hoogste merkwaarde automerken in ‘Best Global Brands 2016’
  • Merkwaarde: 53,6 miljard dollar
  • Toyota sinds 2004 elk jaar het waardevolst

Toyota is het waardevolste automerk ter wereld. Dit concludeert het gerenommeerde merkenadviesbureau Interbrand. Dat stelt jaarlijks de ‘Best Global Brands’ samen, een lijst van 100 merken gerangschikt naar merkwaarde. Toyota is vertegenwoordigd met een waarde van 53,6 miljard dollar, een stijging van 9 procent in vergelijking tot vorig jaar. Het is voor de 13de achtereenvolgende keer dat Interbrand Toyota uitroept tot het waardevolste automerk ter wereld.

Al sinds 2004 – het jaar waarin Interbrand met de ‘Best Global Brands’ begon – is Toyota elk jaar het waardevolste automerk ter wereld. Een koppositie die Toyota onder meer te danken heeft aan zijn Towards Zero Emission visie op een toekomst zonder schadelijke emissies. Toyota staat verder goed bekend om zijn uitgekiende managementfilosofie en zijn uitgebreide aanbod aan hybride-modellen, aldus Interbrand.

Ranking Best Global Brands 2016
1.    Apple
2.    Google
3.    Coca-Cola
4.    Microsoft
5.    Toyota

Toyota laat andere automerken als Mercedes-Benz (9) en BMW (11) achter zich. Overall staat Toyota op nummer 5. Dit is voor het merk de hoogste positie sinds het begin van de ‘Best Global Brands’.

Wetenschappelijk onderbouwd
De ‘Best Global Brands’ wordt wetenschappelijk onderbouwd aan de hand van 3 belangrijke parameters: de financiële prestaties van de producten en diensten van het merk in kwestie, de rol die het merkimago speelt in het aankoopproces van de consument en in welke mate het merk de bedrijfswinst veilig stelt.