Toyota voor de 11e maal meest waardevolle automerk

Toyota is voor het 11e achtereenvolgende jaar het meest waardevolle automerk ter wereld. Dit concludeert het merkenadviesbureau Interbrand, dat al sinds 2004 de lijst ‘Best Global Brands’ samenstelt. De merkwaarde waarmee Toyota in de lijst staat, bedraagt 42,4 miljard dollar, nagenoeg 33,5 miljard euro. Dit is een stijging van 20 procent in vergelijking met vorig jaar en de hoogste waarde van Toyota ooit.

Speelse mediacampagnes, het streven meer vrouwen voor topfuncties aan te nemen en de Toyota toekomstvisie ‘Towards Zero Emission’ (met als lichtend voorbeeld de nieuwe waterstofauto van Toyota) zijn slechts enkele redenen Toyota uit te roepen tot het meest waardevolle automerk wereldwijd, aldus Interbrand.

Toyota ieder jaar meest waardevolle automerk
Overall eindigt Toyota op de achtste plaats in de lijst, die uit 100 bedrijven bestaat. Hieronder zitten andere grote namen als Google, Apple en Coca-Cola. Het eerste automerk dat na Toyota komt, is Mercedes-Benz op plek 10. Toyota’s partner BMW vinden we op nummer 11. Al sinds 2004 is Toyota ieder jaar het meest waardevolle automerk uit de lijst. Vorig jaar stond Toyota nog op de tiende plaats overall.

Wetenschappelijke onderbouwing
De totstandkoming van het ‘Best Global Brands Report’ wordt ook wetenschappelijk onderbouwd aan de hand van drie belangrijke parameters: de financiële prestaties van de producten en diensten van het merk in kwestie, de rol die het merkimago speelt in het aankoopproces van de consument en in welke mate het merk de bedrijfswinst veilig stelt.