Volledig nieuwe Toyota Yaris zet standaard in compacte segment

• Eerste compacte model volgens Toyota New Global Architecture (TNGA); nieuw GA-B-platform biedt ruimte voor rijplezier, styling, veiligheid en gebruiksgemak
  • De totaal nieuwe 1.5 Hybrid-aandrijflijn is 15% krachtiger en 20% zuiniger
  • Krachtig design: korter, breder, lager en grotere wielbasis
  • Ontworpen om ’s werelds veiligste auto’s in zijn klasse te zijn; met standard full-range Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist en als wereldprimeur standaard centrale airbag tussen bestuurder en passagier

De volledig nieuwe – vierde generatie – Toyota Yaris is de eerste compacte Toyota die is ontworpen volgens de Toyota New Global Architecture filosofie (TNGA), de basis van alle nieuwe Toyota modellen. De befaamde Toyota kwaliteit is gekoppeld aan rijplezier en gebruiksgemak, met dank aan het nieuwe platvorm. Bij de nieuwe Yaris komt dat tot uiting in de styling, wendbaarheid en het comfort bij langere ritten én toonaangevende veiligheid. De volledig nieuwe 1.5 Hybrid-aandrijflijn blinkt uit door een zeer gunstig brandstofverbruik en een hoog prestatieniveau. Meer dan ooit is de Toyota Yaris geschikt voor mensen die een uiterst handzame en praktische auto zoeken die ook goede rijeigenschappen heeft voor comfort op langere ritten.

Standaard airbag tussen de voorstoelen

Met het nieuwe GA-B-platform geeft de nieuwe Yaris ruimte aan rijplezier en een scherpere designtaal. De B-segmentauto is hij ontworpen om ’s werelds veiligste compacte auto te zijn. Een wereldprimeur is de standaard airbag tussen de voorstoelen, zodat bestuurder en passagier elkaar niet raken in geval van een aanrijding.

Met de totaal nieuwe Hybrid-aandrijflijn met 1,5-liter driecilinder benzinemotor, behoort de nieuwe Toyota Yaris bovendien tot de zuinigste benzineauto’s in het segment.

Korter, breder, lager en wielen op de hoeken

Waar veel andere auto’s groeien, is de lengte van de Yaris iets afgenomen (5 mm), maar is de wielbasis juist met 50 mm toegenomen, waardoor de wielen krachtig op de hoeken van de carrosserie staan. De nieuwe Yaris weet zich hiermee in stedelijke gebieden makkelijk te manoeuvreren, terwijl het interieur ruim en comfortabel is. De extra breedte (+ 50 mm) draagt ook bij aan het nieuwe, meer dynamische design van de Yaris, evenals de langere motorkap en de verder naar achteren geplaatste A-stijlen. Door het nieuwe platform is de hoogte van de Yaris met 40 mm verlaagd. Daarmee werd ook het zwaartepunt 15 mm lager en is ook de interactie met het wegdek sterk verbeterd. Het chassis heeft een betere gewichtsverdeling en is stijver wat bijdraagt aan de rijstabiliteit en scherpere handling. De toegenomen stijfheid is te danken aan versterkingen in de motorkap, C-stijl, tunnel, achterstructuur en -wielkuipen.

Led-technologie

De verlichting voor omvat led-technologie waarbij de knipperlichten en dagrijverlichting elkaar afwisselen. De grote grille met centraal gepositioneerd Toyota logo geeft de voorzijde van de nieuwe Yaris een herkenbare, sterke look.

Less is more

Het interieurdesign volgt de ‘less-is-more’ filosofie om een open en ruime omgeving te creëren voor de berijder en voorpassagier. Het met zacht materiaal afgewerkte dashboard van de Yaris werd slanker en is lager gepositioneerd waardoor de bestuurder perfect zicht heeft op de weg. De middenconsole is wat hoger en breder. De bestuurdersstoel is lager en wat meer naar achteren geplaatst, waardoor je als bestuurder meer ín de auto zit en een meer betrokken zitpositie ervaart. Dit komt ook doordat het in hoogte verstelbare stuurwiel wat kleiner is en dichter naar de bestuurder gepositioneerd kan worden, wat bijdraagt aan een meer dynamische rijervaring.

Apple CarPlay1 en Android Auto2 beschikbaar

Het ruime, lichte interieur bevat materialen van hoge kwaliteit zoals bij het instrumentarium. Het centrale touchscreen, het TFT kleurendisplay en de 10-inch head-up display in kleur (optioneel) voorziet de bestuurder van belangrijke informatie. Hij wordt hierbij zo min mogelijk afgeleid voor een maximale focus op de verkeerssituatie. Apple CarPlay1 en Android Auto2 is ook beschikbaar op de nieuwe Toyota Yaris.

Meer rijplezier, betere dynamische prestaties

De nieuwe Yaris is de eerste compacte Toyota die op een voertuigplatform staat dat gebaseerd is op de TNGA-filosofie (Toyota New Global Architecture). Eerdere Toyota modellen die TNGA als basis hebben zijn onder meer de Toyota C-HR, nieuwe Toyota Corolla en nieuwe Toyota RAV4. Stuk voor stuk succesvolle modellen die goede recensies ontvingen met betrekking tot het toegenomen rijplezier en de hoge actieve en passieve veiligheid. Het GA-B-platform van de nieuwe Toyota Yaris borduurt voort op deze goed gewaardeerde eigenschappen.

Lange termijnvisie

Toyota heeft qua CO2-reductie een heldere langetermijnvisie en is al meer dan 20 jaar wereldwijd marktleider met hybride modellen zonder stekker, die tijdens het rijden bijladen door regeneratieve energie. In Europa is Toyota hierdoor ook leidend als het gaat om de laagste gemiddelde CO2-uitstoot van de gehele vloot.
Over de hele wereld rijden inmiddels meer dan 14 miljoen hybride modellen van Toyota Motor Corporation, inclusief 2,5 miljoen in Europa. Hiertoe behoort ook de Yaris Hybrid, de eerste Full Hybrid in het B-segment, die Toyota in 2012 op de markt bracht. Sindsdien zijn er meer dan 500.000 verkocht in Europa.

Totaal nieuwe 1.5 Hybrid-aandrijflijn

De aandrijflijn bestaat uit een nieuwe 1,5-liter driecilinder Atkinson-benzinemotor die afgeleid is van de grotere 2.0 en 2.5 Hybrid-aandrijflijnen uit respectievelijk de Toyota Corolla en Toyota RAV4. Hij profiteert van dezelfde modificaties om interne wrijving en mechanische verliezen tot een minimum te beperken en verbrandingsprestaties te optimaliseren. De benzinemotor heeft zelfs de hoogste verbrandingssnelheid ter wereld wat resulteert in een hoog koppel bij lage toerentallen en een verbeterde brandstofefficiency.

Ruim 20 procent zuiniger, 15 procent meer vermogen

De benzinemotor heeft een uitstekende, hoge thermische efficiency van 40 procent. Mede hierdoor is de nieuwe Yaris Hybrid meer dan 20 procent zuiniger dan zijn voorganger. Ook de CO2-uitstoot daalde met meer dan 20 procent. Tegelijkertijd nam het gecombineerde vermogen toe met ongeveer 15 procent. De nieuwe hybride aandrijflijn is 9 procent compacter. De kleinere afmetingen dragen bij aan de hogere prestaties en de interieurruimte in de nieuwe Yaris.

Lithium-ion

De nieuwe lithium-ion-accu is compacter en 27 procent lichter dan de nikkel-metaalhybride-accu die hij vervangt. Desondanks is hij krachtiger waardoor de Yaris Hybrid sneller accelereert. In Nederland wordt de nieuwe Yaris ook leverbaar met een 1,0 liter of totaal nieuwe 1,5 liter benzinemotor.

Veiligheid: Toyota Safety Sense 2

De nieuwe Toyota Yaris is ontworpen om een van de veiligste auto’s in zijn klasse te zijn. Toyota hecht veel waarde aan actieve veiligheid en wil dit niet uitsluitend voorbehouden voor de hogere modelklassen. Het actieve veiligheidspakket Toyota Safety Sense 2 is daarom gewoon standaard. Dit pakket is gelijk aan dat van de Toyota Corolla en bestaat uit onder meer full-range Adaptive Cruise Control en Lane Trace Assist.

Om te kunnen voldoen aan de nieuwe, strengere veiligheidseisen van Euro NCAP in 2020, is de Yaris verder uitgerust met een centrale zijairbag, een wereldprimeur voor een compacte auto. Meer details over de passieve en actieve veiligheidssystemen maakt Toyota in een later stadium bekend.

GR Yaris

In 2017 besloot Toyota opnieuw actief te worden in de rallysport. De Toyota Yaris WRC (World Rally Championship) was de aanjager voor de op prestaties gerichte Toyota GR Yaris, uitgerust met een nieuwe 1,6-liter 3-cilinder turbobenzinemotor met maar liefst 192 kW/261 pk en 360 Nm. Deze sportversie van Toyota GAZOO Racing zorgt voor veel rijplezier op het scherpst van de snede.

De nieuwe, vierde generatie Yaris wordt gebouwd bij Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) te Valenciennes, waar de Yaris al sinds 2001 geproduceerd wordt. Van de Yaris zijn er wereldwijd meer dan 4 miljoen verkocht in Europa, inclusief 500.000 hybride-versies.

Leverbaar vanaf zomer 2020

De prijzen van de nieuwe Toyota Yaris worden later bekend gemaakt. De nieuwe Toyota Yaris zal naar verwachting vanaf de zomer van 2020 in Nederland leverbaar zijn.

1 Apple CarPlay en Siri zijn handelsmerken van Apple Inc., geregistreerd in de VS en andere landen
2 Android is een handelsmerk van Google LLC, Android Auto is op dit moment in Nederland nog niet beschikbaar.