9 Toyota’s GT86 naar de 24 uur van de Nürburgring

Maar liefst negen Toyota’s GT86 zijn ingeschreven voor de 24-uursrace op de Nürburgring, die dit weekend in de Duitse Eifel wordt verreden. Twee rijden onder de vlag van GAZOO Racing van Toyota Japan, drie racen voor het Toyota Swiss Racing Team en nog eens vier zijn door Toyota Motorsport GmbH (TMG) gebouwd voor privateers.

De twee 200 pk sterke GT86’s van GAZOO Racing rijden mee in de ‘SP3 Class’, waar professionele raceteams in maximaal 2,0-liter auto’s zonder turbo met elkaar de strijd aangaan. De andere GT86’s doen mee in de ‘V3 Class’. Deze is speciaal bedoeld voor kleine teams die het zonder geld van een fabriek, professioneel raceteam of grote sponsoren moeten doen. TMG bouwde zeven auto’s voor de V3 Class. Daarvoor werd onder meer de ophanging aangepast, kreeg het chassis extra stijfheid, werd de remkracht vergroot en de uitlaat herzien.

200 inschrijvingen
De 24-uursrace op de Nürburgring is na Le Mans de bekendste endurancerace ter wereld. Er doen 200 auto’s aan mee. De race voert over het zeer uitdagende, 25 kilometer lange asfaltlint dat over de heuvels tussen Trier en Koblenz is neergelegd. De kwalificatie vindt vrijdagavond én zaterdagmorgen plaats. De race zelf begint zondag om 17.00 uur.