Magisch Monza voor Toyota GAZOO Racing

• Toyota GAZOO Racing blijft onoverwinnelijk
  • Voorsprong in klassement verder vergroot
  • Tot op het einde spannende race eindigt met overwinning

Toyota GAZOO Racing blijft onoverwinnelijk met de nieuwe GR010 HYBRID Hypercar. De nieuwste zege is het winnen van de 6 Uur van Monza, de derde ronde van het 2021 FIA World Endurance Championship (WEC).

Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley zagen hun kans op de overwinning helaas aan hun voorbijgaan door technische problemen met de #8 GR010 HYBRID. Na hun overwinningen van de Spa-Francorchamps 6 Hours en Portimao 8 Hours eindigden zij nu als 33e in het totaalklassement.

Voorsprong vergroot

Met deze resultaten vergroot Toyota GAZOO Racing zijn leiding in het constructeursklassement van het WEC, met een voorsprong van 30 punten op Alpine. Ondertussen wordt het gevecht om de rijderstitel nog spannender, nu de #8-coureurs nog maar zes punten voorsprong hebben op hun #7-teamgenoten, de regerend wereldkampioenen.

Nek-aan-nek

De race begon als een gelijke strijd tussen de twee GR010 HYBRIDS. Mike begon met de #7 op polepositie en leidde het begin van de race. Sébastien volgde op slechts enkele seconden. Op zo’n 90 minuten in de race kwam daar verandering in.

Technische pech

Kort nadat Brendon het stuur van de #8 had overgenomen kreeg de auto een probleem met de brandstofdruk, met als gevolg een vierenhalve minuut durende pitstop. Ze kwamen terug op de 21e positie, maar moesten al snel weer terug naar de pits vanwege schade aan de auto. Het kostte de #8 uiteindelijk twaalf rondes en de kans op de overwinning was verkeken.

José vergrootte ondertussen de voorsprong op de rest van het veld, ondanks de inzet van een safetycar. Halverwege de race had hij een voorsprong opgebouwd van 22 seconden.

Nog meer spanning

De race werd nog spannender. Nadat Kamui het stuur van de #7 had overgenomen, met nog twee uur te gaan, moest hij de auto vanwege een foutmelding op het dashboard aan de kant zetten. Hij kon weer op weg, maar het kostte hem een minuut en de leiding van de race werd zo overgedragen aan de #709 Glickenhaus.

Al snel nam Kamui de leiding weer over. Na een pitstop voor het vervangen van een lekke band kwam hij terug op de baan voor een spannende nek-aan-nekrace met de Alpine die inmiddels de leiding had overgenomen.

Kamui overhandigde de auto aan Mike, die tijdens zijn achtervolging de snelste raceronde neerzette. Met nog 34 minuten te gaan bood een gele vlag een strategische kans. Na een laatste pitstop voor brandstof nam Mike de koppositie weer in en hield die vast tot aan de finish.

Het team maakt zich nu klaar voor de grootste race van het seizoen, de 24 uur van Le Mans op 21 en 22 augustus. De actie begint al op 15 augustus, met de officiële testdag op Circuit de la Sarthe.

Akio Toyoda, President en CEO Toyota

“Kamui, Mike, José: gefeliciteerd met jullie overwinning! Ik ben blij dat #7 zijn eerste overwinning heeft behaald! Het was een spannende race en helaas had #8 te maken met technische problemen die veel tijd kostten. Ik vind dat jammer voor hen. De GR010 HYBRID is een auto waar we nog maar net mee racen. De problemen helpen ons ook om verder te ontwikkelen en te leren. We moeten ons goed voorbereiden op Le Mans. Voor alle teamleden: luister naar de coureurs. Zij zijn degenen die ‘praten’ met de auto en het circuit. Alleen zo maken we de auto sterker. Voor de rijders: let goed op wat de auto jullie vertelt.”

Misatake Murata, Team President:

“Het was een goede dag voor Toyota GAZOO Racing. Mijn felicitaties voor het team met de #7. De eerste WEC-race op Monza was een spannende. Het #7-team is er vol voor gegaan en hebben hun eerste overwinning van het seizoen met recht verdiend. De problemen voor de #8 zijn frustrerend en ik vind het jammer voor die coureurs. Ik bedank de monteurs die zich vol inzetten voor het team en nooit opgeven om de auto weer op de baan te krijgen. We focussen ons nu op Le Mans, waar we onze koppositie zullen verdedigen.”

Mike Conway (GR010 HYBRID #7):

Mike Conway (GR010 HYBRID #7): “Het is geweldig om hier op Monza te winnen. Het is een geweldig circuit en de fans waren ook weer terug. De auto voelde het hele weekend goed en werd steeds beter. Ik ben blij met het tempo dat we tijdens de race wisten te behalen. Het werd even spannend met het probleem dat Kamui had en de lekke band, maar dat heeft het eindresultaat uiteindelijk niet beïnvloed. Thuiskomen met onze eerste overwinning van het seizoen is geweldig.”