Press & Public Affairs
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl
Toyota Motor Europe (TME) vermeldt dat het vorig jaar in Europa 1.003.859 Toyota personenauto’s heeft verkocht. Het marktaandeel steeg hierdoor naar 6,3%. Het aantal verkochte Toyota personenauto’s heeft ervoor gezorgd dat Toyota in 2021 voor de eerste keer het op een na bestverkochte automerk in Europa is.
Lees verderMeer dan de helft van de verkopen (55%) komt voor rekening van de Toyota bestsellers Yaris – de huidige Europese Auto van het Jaar –, Corolla en RAV4. Een belangrijk deel van het verkoopsucces is toe te schrijven aan de recordhoge vraag van Europese consumenten naar Toyota modellen met een lage CO2-uitstoot.
Het brede Europese Toyota aanbod omvat behalve hybride-elektrische modellen ook plug-in hybride-elektrische en brandstofcel-elektrische modellen. Het aandeel hybride elektrische modellen bedraagt in West-Europa 70% en zelfs meer dan 90% van alle Nederlandse Yaris-kopers kiest voor de extra efficiënte Yaris Hybrid.
Matt Harrison, President & CEO van Toyota Motor Europe: “We zijn verheugd met wederom een sterke jaarlijkse verkoopprestatie, vooral gezien de uitdagende marktomstandigheden waar de hele auto-industrie mee te maken heeft. We bedanken onze klanten voor hun loyaliteit en vertrouwen. De aanhoudend hoge vraag naar onze modellen is een bewijs van onze strategie om ons te concentreren op een verbreding van ons aanbod van emissievrije en emissiearme geëlektrificeerde voertuigen. Door deze modellen hebben we vorig jaar de EU-doelstellingen met betrekking tot CO2-uitstoot weten te behalen. We zijn vastbesloten dit ook in de toekomst te blijven doen, op weg naar koolstofneutraliteit.”
Afgelopen december kondigde Toyota Motor Corporation meerdere nieuwe geëlektrificeerde modellen aan, waaronder enkele bZ-modellen (‘beyond Zero’) waarvan de nieuwe Toyota bZ4X de eerste is. Deze batterij-elektrische SUV met een actieradius tot 450 kilometer komt nog dit jaar op de Europese markt. Wereldwijd zal Toyota Motor Corporation tegen 2030 30 batterij-elektrische modellen aanbieden, verdeeld over alle segmenten van de markt. Tegen die tijd wil TME in West-Europa een mix van minimaal 50% emissievrije voertuigen hebben. Richting 2035 zal TME klaar zijn voor 100% CO2-reductie wat betreft alle nieuwe voertuigen binnen de EU-regio. Op kortere termijn, richting 2025, breidt TME zijn ‘zero emisson’ productaanbod uit met tien modellen.
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl