Toyota en Stellantis breiden samenwerking uit met nieuwe HDV bedrijfswagen, inclusief batterij-elektrische versie

• Toyota Motor Europe (TME) en Stellantis kondigen een nieuwe overeenkomst aan over grote (Heavy Duty Vehicles) bestelwagens voor de Europese markt
  • Nieuwe grote bestelwagen completeert de reeks compacte en middelgrote bestelwagens van Toyota Professional
  • Klanten van Toyota zullen profiteren van de geavanceerde, emissievrije technologie in elk LCV-segment

Toyota Motor Europe N.V. (TME) en Stellantis N.V. kondigen vandaag de uitbreiding van hun bestaande samenwerking aan met een overeenkomst voor een nieuwe grote bedrijfswagen in het Heavy Duty-Segment (HDV). Inclusief een batterij-elektrische versie. Deze nieuwe HDV bedrijfswagenlijn is de derde modellijn onder de overeenkomst en completeert een volledige LCV-line-up van Toyota Professional.

Medio 2024
Stellantis zal samen met TME de nieuwe HDV-bedrijfswagens produceren in de fabrieken van Stellantis in Gliwice, Polen en Atessa, Italië. De nieuwe HDV-bedrijfswagens staan gepland voor medio 2024.

Samenwerking

De samenwerking tussen Stellantis en TME begon in 2012 met de Proace, geproduceerd in de fabriek van Stellantis in Hordain in Frankrijk, gevolgd in 2019 door de Proace City, geproduceerd in de fabriek van Stellantis in Vigo, Spanje. De aankondiging van de HDV-bedrijfswagen van vandaag breidt de samenwerking verder uit, waardoor Toyota een volledige reeks lichte bedrijfswagens in Europa kan aanbieden, terwijl beide bedrijven kunnen profiteren van de optimalisatie van de ontwikkelings- en productiekosten en expertise.

Belangrijke toevoeging

“We zijn verheugd dat we deze succesvolle samenwerking kunnen uitbreiden door de introductie van een nieuwe HDV-bedrijfswagen. Het is een belangrijke toevoeging en completeert ons aanbod van lichte bedrijfsvoertuigen voor Europese klanten van Toyota. De nieuwe LCV zal een belangrijke bijdrage leveren aan Toyota’s groeidoelstellingen voor zijn totale LCV-assortiment, naast de Hilux pick-up, Proace en Proace City, waardoor Toyota een mobiliteitsoplossing kan bieden in alle segmenten van de LCV-markt”, aldus Matt. Harrison, President en CEO van Toyota Motor Europe.

Populairste batterij-elektrische bedrijfswagen van Nederland

In 2021 was de Toyota Proace Electric de populairste batterij-elektrische bedrijfswagen van Nederland. Met bijna 800 verkochte exemplaren in 2021 stond de Proace met ruime afstand op nummer 1 in zijn segment. Dankzij de actieradius tot 330 km (WLTP) en de mogelijkheid tot 100kW-snelladen is de Proace Electric een belangrijk alternatief voor een bedrijfswagen op diesel. Dankzij de elektrische range, de laadmogelijkheden, de uitgebreide garantie en met name het onderscheidende serviceniveau van het dealernetwerk van Toyota, is de Proace Electric uitgroepen tot Bestelauto van het Jaar 2022. Ook bij deze nieuw te introduceren HDV zal Toyota Professional de ondernemer centraal stellen en maatwerk leveren met tal van op- en ombouwoplossingen. Inclusief oplaadvoorzieningen.