Toyota GAZOO Racing pakt 1-2-3-overwinning in Rally van Duitsland

• Toyota Yaris WRC van coureur Ott Tänak wint rally op asfalt
  • Eerste keer in vier jaar dat één merk op heel erepodium staat
  • Toyota GAZOO Racing weer stap dichter bij het wereldkampioenschap

Toyota GAZOO Racing heeft topprestaties geleverd tijdens de Rally van Duitsland, de tiende rally van het World Rally Championship (WRC) 2019. Op het erepodium stonden na afloop van de rally uitsluitend Toyota coureurs. Dat één merk als eerste, tweede én derde is gefinisht, was vier jaar niet in het WRC voorgekomen.

De Toyota Yaris WRC van coureur Ott Tänak en navigator Martin Järveoja eindigde na de Rally van Duitsland (22-25 augustus jl.) op de eerste plaats. De rallyrijder uit Estland domineerde de rally van start tot finish. Hij won de rally met een voorsprong van 20,8 seconden op de overige deelnemers, zijn vijfde overwinning dit jaar. Op de tweede plaats eindigde de Toyota Yaris WRC van teamgenoten Kris Meeke en Sebastian Marshall. Voor beide Britten was het hun eerste podiumfinish voor Toyota. De derde plaats was voor de Toyota Yaris WRC van coureur Jari-Matti Latvala en navigator Miikka Anttila.

“Het voelt ongelooflijk goed om als eerste, tweede én derde te finishen. We waren al eerder dicht bij een dergelijke prestatie, maar nu is het raak.”

Afstand tot nummer een verder verkleind

Dat Toyota GAZOO Racing juist in Duitsland een 1-2-3-rallyoverwinning pakt, is extra bijzonder; de Duitse plaats Keulen is de thuisstad van Toyota Motorsport GmbH die de motor van de Yaris WRC ontwikkeld heeft, een 4-cilinder 1,6-liter turbobenzinemotor met een vermogen van maar liefst 297 kW/380 pk. Door de winst staat Ott Tänak nu met een voorsprong van 33 punten op de nummer twee bovenaan het rijdersklassement. Als team heeft Toyota GAZOO Racing de afstand tot de nummer een in het algemeen klassement verder verkleind tot nog maar acht punten. Met nog vier rally’s te gaan, blijft het wereldkampioenschap dus in zicht.

Ongelooflijk trots

Tommi Mäkinen, teamleider: “Het voelt ongelooflijk goed om als eerste, tweede én derde te finishen. We waren al eerder dicht bij een dergelijke prestatie, maar nu is het raak. Zowel de Yaris WRC als de coureurs en navigators waren gedurende de volledige rally heel sterk. De Rally van Duitsland is vooral veel asfalt en juist op asfalt hebben we minder testkilometers gemaakt. Dat we juist deze rally winnen, getuigt van een enorme drive van het hele team. Ik ben dan ook ongelooflijk trots.”

De volgende rally van het wereldkampioenschap rally is de Rally van Turkije van 12 tot en met 15 september 2019.