Toyota Motor Europe levert Toyota Fuel Cell Module aan tweede bus OEM

• Toyota Motor Europe gaat brandstofceltechnologie leveren voor de nieuwe stadsbus van Daimler Buses, de Mercedes-Benz eCitaro Range Extender
  • Toyota ondersteunt de engineering en integratie van de 2e generatie Toyota Fuel Cell Module als onderdeel van de aandrijflijn van de bus
  • De Toyota-brandstofcelmodule zal fungeren als range-extender ter ondersteuning van het totale elektrische rijbereik

Toyota Motor Europe (TME) levert zijn Toyota-brandstofcelmodule (TFCM) voor de nieuwe stadsbus van Daimler Buses, de Mercedes-Benz eCitaro Range Extender. Daimler Buses is onderdeel van Daimler Truck AG. De TFCM2-F-60 is een platte module van de tweede generatie die 60 kW vermogen produceert en gemakkelijk kan worden geïntegreerd in het dak van de bus, naast de batterij en waterstoftanks.

Een groot voordeel van Toyota’s brandstofceltechnologie is dat de actieradius van de volledig elektrische bus in stadsverkeer kan worden uitgebreid tot ongeveer 400 km voor de solobus en tot 350 km voor de gelede versie van de bus. De combinatie van de accu en de brandstofcel als range extender elimineert de noodzaak van tussentijds opladen onderweg.

Laag verbruik

Technici van TME zijn betrokken bij het algehele ontwerp van het systeem en de integratie van de module in de bus om een optimale efficiëntie, kracht en levensduur te garanderen. De efficiëntie van de heavy-duty unit resulteert in een relatief laag waterstofverbruik ten opzichte van de stroomopwekking. Met een geïntegreerde spanningsomvormer werkt de TFCM in een spanningsbereik van 450 tot 700 volt en het meest efficiënt bij ongeveer 30 kW.

Waterstofvisie

In lijn met de visie van een koolstofarme samenleving, promoot Toyota de toepassing van waterstofbrandstofceltechnologie die verder gaat dan in personenauto’s, waaronder in zware vrachtwagens, kleine bestelwagens, boten en bussen. Om dit doel te bereiken, gaat Toyota partnerschappen aan met verschillende Europese OEM’s die dezelfde waterstofvisie delen. Het samenbrengen van alle soorten waterstoftoepassingen rond waterstofinfrastructuur, zal de ontwikkeling van ecosystemen ondersteunen waar waterstofmobiliteit verder kan groeien.

Verheugd

“We zijn verheugd om met Daimler Buses samen te werken en zijn blij te zien dat onze verkoopactiviteiten voor waterstofaandrijflijnen in Europa blijven groeien. Toyota zet zich in om koolstofneutraliteit te bereiken en we geloven dat waterstof een van de belangrijkste bouwstenen is van een toekomstige koolstofarme samenleving.”
Matt Harrison, President en CEO van Toyota Motor Europe.