Toyota Research Institute onthult next-generation autonoom rijdende testauto

• Platform 3.0 maakt debuut op Consumer Electronics Show, Las Vegas
  • Sensoren met een bereik van 200 meter, 360 graden rond de auto
  • Stijlvol design van technologie door Toyota’s designcenter CALTY

Het Toyota Research Institute (TRI) presenteert een autonoom rijdend testvoertuig van de volgende generatie, Platform 3.0. Het nieuwe testvoertuig – gebaseerd op de Lexus LS 600hL – biedt meer technologische mogelijkheden in combinatie met het nieuwe harmonieuze design van de LS. Platform 3.0 maakt op 9 januari 2018 zijn debuut op de Toyota stand op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas.

“Ons team heeft wederom onze onderzoeksmogelijkheden op het gebied van autonoom rijden snel uitgebreid”, aldus dr. Gill Pratt, CEO bij het Toyota Research Institute. “We hebben gebruikgemaakt van Toyota’s expertise op het vlak van engineering en design en op die manier een volledig nieuw testvoertuig ontwikkeld, dat de potentie heeft om het benchmark te worden qua functie en stijl.”

3 basisprincipes

Tijdens de ontwikkeling van Platform 3.0, hanteerde het Toyota Research Institute 3 basisprincipes: 1: versterk de perceptiemogelijkheden en geef daarmee de toon aan voor autonoom rijdende voertuigen, 2: zorg ervoor dat alle apparatuur – zoals de sensoren – op elegante wijze deel uitmaken van het design van de auto en 3: verpak al de apparatuur dusdanig dat het geschikt is voor massaproductie.

Betere bijdrage aan acceptatie autonoom rijden

Platform 3.0 vertegenwoordigt de ontwikkelingsgroei die het onderzoek van TRI naar autonoom rijden doormaakt. Daarbij is technologie ontwikkeld met meer verfijnde gedefinieerde sensoren en prestaties die bovendien een betere bijdrage levert aan de wereldwijde acceptatie van autonoom rijden.

Een van de meest geavanceerde testvoertuigen

Platform 3.0 is uitgerust met dusdanig veel sensoren dat het een van de meest geavanceerde autonoom rijdende testvoertuigen op de weg is. Het Luminar LIDAR-systeem met een bereik van 200 meter – dat in het geval van het vorige platform alleen de situatie vóór de auto detecteerde – is nu in staat om 360 graden rond de auto te kijken. Dit is mogelijk door  4 hoge resolutie LIDAR-sensoren waarmee Platform 3.0 met uiterste precies objecten in zijn directe omgeving detecteert, inclusief donkere objecten die normaliter lastig waar te nemen zijn.

Kinderen detecteren

Op de voorspatborden en zowel aan de voor- als achterzijde bevinden zich laag gepositioneerde LIDAR-sensoren met een korter bereik. Die zijn uitstekend in staat kinderen, kleinere objecten en bijvoorbeeld puin op de weg te detecteren. Zodra nieuwe technologieën zich voordoen, kunnen deze direct toegepast worden op Platform 3.0.

Extra hoogte tot uiterste minimum beperkt

TRI heeft voor het zo compact en fraai mogelijk verbergen van de sensoren en camera’s de hulp ingeschakeld van Toyota’s Amerikaanse designcenter CALTY en de engineers van Research & Development van Toyota Motor North America. Ze ontwikkelden een nieuw dakpaneel dat temperatuur- en weersbestendig is en slim gebruikmaakt van de beschikbare ruimte van de sunroof. Op die manier blijft de extra hoogte tot het uiterste minimum beperkt.

Design geïnspireerd op helm van motorrijders

CALTY ontwierp het dakpaneel dat het omschrijft als ‘intelligent minimalism’. Het is geïnspireerd op de helm van motorrijders met een offroad motorfiets. Het voorste gedeelte heeft een duidelijke hightech-look terwijl de achterzijde meer aerodynamisch van vorm is, passend bij het vloeiende design van de LS. Chroomkleurige accenten dragen bij aan een stijlvolle uitstraling.

“Autodesigners dienen vaker en dieper na te denken over hoe de technologie van autonoom rijden vorm te geven”, vertelt Scott Roller, Senior Lead Designer bij CALTY. “Het is spannend en een uitdagend proces om de technologie dusdanig toe te passen dat het in harmonie met het design van de auto is.”

Elektronica zit voortaan keurig opgeborgen in een compacte box met het TRI-logo met ledverlichting

De technologie en software van autonoom rijden zijn compacter en nemen niet langer nagenoeg alle ruimte van de kofferbak in. Alle elektronica en bedrading zitten voortaan keurig opgeborgen in een compacte box met het TRI-logo met ledverlichting.

Bescheiden productievolume

De productie van Platform 3.0 begint dit voorjaar. Het Prototype Development Center van Toyota Motor North America fabriceert de voertuigen en baseert ze op  de Lexus LS 600hL. Het productievolume is bescheiden om op die manier voldoende flexibiliteit te kunnen blijven garanderen, gezien de snelheid waarmee de ontwikkelingen van TRI elkaar opvolgen. In minder dan een jaar waren er 3 grote updates, inclusief 2 nieuwe generaties testvoertuigen.

‘Guardian’ en ‘Chauffeur’

Een deel van de testvoertuigen wordt uitgerust met de speciale dual-cockpit die TRI afgelopen zomer presenteerde. Hiermee is het mogelijk te switchen tussen een testrijder en het systeem dat autonoom rijden mogelijk maakt, maar mét de veilige back-up van een extra bestuurder. Dit betreft het ‘Guardian’-principe waarbij de bestuurder zelf rijdt, maar met behulp van rijassistentie. Tijdens CES toont Toyota een testvoertuig met een enkele cockpit. Dit voertuig is bedoeld voor de ‘Chauffeur’-vorm van autonoom rijden waarbij de bestuurder niet wil of kan rijden – volledig autonoom dus.