Toyota GAZOO Racing klaar voor WEC-seizoen 2018-2019

Toyota GAZOO Racing klaar voor WEC-seizoen 2018-2019



Toyota GAZOO Racing klaar voor WEC-seizoen 2018-2019

  • TS050 HYBRID klaar voor acht races van FIA World Endurance Championship (WEC), seizoen 2018-2019
  • Aerodynamica TS050 HYBRID geoptimaliseerd, betrouwbaarheid aandrijflijn verbeterd
  • Deelname aan LMP1-klasse van WEC met twee auto’s (#7 en #8)
  • Sterke line-up coureurs met Fernando Alonso als nieuwkomer
  • Ultieme doel: het winnen van de 24 Uur van Le Mans
  • Eerste race op 5 mei tijdens 6 Uur van Spa-Francorchamps

Toyota GAZOO Racing is klaar voor het FIA World Endurance Championship (WEC), seizoen 2018-2019. Het kampioenschap biedt de perfecte omstandigheden om de hybride technologie van de TS050 HYBRID verder te ontwikkelen en te vertalen naar straatauto’s van Toyota. Toyota GAZOO Racing neemt deel met twee exemplaren van de doorontwikkelde TS050 HYBRID. De line-up coureurs is opnieuw ijzersterk, met voormalig Formule 1-coureur Fernando Alonso als opvallende nieuwkomer. Het nieuwe WEC-seizoen trapt af op 5 mei tijdens de 6 Uur van Spa-Franchorchamps. Acht races later eindigt het seizoen op 15-16 juni 2019 met de spectaculaire 24 Uur van Le Mans.

Lees verder

Paul Ricard

Toyota GAZOO Racing heeft een succesvol ontwikkelingsseizoen achter de rug. In vier intensieve driedaagse tests zijn maar liefst 21.000 testkilometers afgelegd om de verder verbeterde TS050 HYBRID te prepareren op het nieuwe WEC-seizoen. Op het circuit van Paul Ricard presenteert Toyota GAZOO Racing vandaag zijn auto voor het 2018-2019-seizoen. Ter voorbereiding op de eerste WEC-race op 5 mei start het team op 6 april op Paul Ricard nog met een 30 uur durende endurancetest.

De 2018 TS050 HYBRID neemt deel aan in totaal acht races die dit seizoen op de WEC-kalender staan. Het ultieme doel is het behalen van de overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans, iets wat de afgelopen twee jaar helaas niet is gelukt. Toyota GAZOO Racing geeft echter niet op en strijdt ook dit jaar én in 2019 om de titel.

Coureurs

Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López rijden in de TS050 HYBRID #7. Voor autonummer #8 zijn Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en nieuwkomer Fernando Alonso verantwoordelijk. Anthony Davidson is ook in 2018 aangesteld als reserve- en ontwikkelingsrijder.

Toyota GAZOO Racing is dit seizoen de enige grote fabrikant in de LMP1-klasse, maar staat dankzij nieuwe regels toch voor de nodige uitdagingen. Dit seizoen mogen privé LMP1-teams, die dus geen gebruikmaken van hybride technologie, 210.9 MJ energie per ronde op Le Mans verbruiken ten opzichte van 124.9 MJ verkrijgbaar voor de TS050 HYBRID, samen met 8 MJ van hybride elektrische energie. Daarnaast strijden de TS050 HYBRIDs om de titel tegen rivalen met 69% meer brandstofreserve. De brandstoftoevoer van de TS050 HYBRID is eveneens gelimiteerd naar 80 kilogram per uur vergeleken met 110 kilogram per uur voor de competitie met non-hybride LMP1-auto’s die ook nog eens 45 kilogram lichter mogen zijn.

Toyota GAZOO Racing gaat als onderdeel van Toyota’s missie om nog betere straatauto’s te maken met enthousiasme de uitdaging aan om de efficiëntie en prestaties van de hybride-elektrische aandrijflijn te demonsteren in zulke uitdagende omstandigheden.

GR Super Sport Concept

Die missie werd eerder dit jaar al onderstreept met de onthulling van de GR Super Sport Concept. Deze racestudie, die op het circuit is getest, heeft technologie aan boord die ontwikkeld is tijdens het WEC-project en is samengesteld uit onderdelen die direct afkomstig zijn van de TS050 HYBRID, inclusief de 1.000 pk sterke hybride-elektrische aandrijflijn met compacte brandstofmotor.

De auto reed in 2017 de snelst gemeten ronde ooit op het circuit van Le Mans en verbruikte daarbij 35% minder brandstof ten opzichte van het teamdebuut van Toyota GAZOO Racing in de WEC in 2012.

De prestaties van de TS050 HYBRID zijn nu al legendarisch. De auto reed in 2017 de snelst gemeten ronde ooit op het circuit van Le Mans en verbruikte daarbij 35% minder brandstof ten opzichte van het teamdebuut van Toyota GAZOO Racing in de WEC in 2012. Het doorontwikkelen van deze aandrijflijntechnologie draagt bij aan betere prestaties op het circuit én op de weg.

Energieterugwinning

Kinetische energieterugwinning is een bepalende factor in het bereiken van deze verbeteringen. Met dit systeem wordt remenergie opgeslagen met behulp van krachtige generatoren op beide assen. Deze remenergie wordt omgezet in bruikbare elektrische energie die tijdens accelereren wordt gebruikt voor het bereiken van betere prestaties en een lager brandstofverbruik. Hetzelfde principe geldt voor de hybride modellen van Toyota waarvan tot op heden al meer dan 11 miljoen exemplaren zijn verkocht. Om nog betere hybride modellen te kunnen ontwikkelen sluiten straatauto-engineers van het Higashi-Fuji Technical Centre zich ook dit seizoen aan bij het team van Toyota GAZOO Racing.

De 1.000 pk sterke hybride-elektrische aandrijflijn is voor dit seizoen aangepast met het oog op nog betere betrouwbaarheid, maar in het algemeen is de auto grotendeels gelijk aan die waarmee Toyota GAZOO Racing het 2017-seizoen afsloot met drie opeenvolgende overwinningen. Kleine maar productieve verbeteringen aan de aerodynamica zijn bereikt binnen de strikte homologatie-eisen. Een noviteit is een Gentex-achteruitkijkcamera met een display in de cockpit.

2018-2019 WEC Kalender

• 5 mei 2018 – 6 Uur van Spa-Francorchamps
• 16 – 17 juni 2018 – 24 Uur van Le Mans
• 19 augustus 2018 – 6 Uur van Silverstone
• 21 oktober 2018 – 6 Uur van Fuji
• 18 november 2018 – 6 Uur van Shanghai
• 16 – 17 maart 2019 – 12 Uur van Sebring
• 4 mei 2019 – 6 Uur van Spa-Francorchamps
• 15 – 16 juni 2019 – 24 Uur van Le Mans

2018 TS050 HYBRID Technische Specificaties

 

Koetswerk   Carbonfiber composiet
Transmissie Transversale 6-traps transmissie, sequentieel
Aandrijfas Kruiskoppeling (constant velocity tripod plunge-joint driveshafts)
Koppeling Multidisc
Differentieel Mechanisch locking differentieel
Ophanging Onafhankelijk vóór en achter, double wishbone, pushrod
Vering Torsiebars
Anti-roll bars Vóór en achter
Besturing Hydraulisch bekrachtigd
Remklauwen monoblock, aluminium met koolstof-keramisch vóór en achter, geventileerd
Wielen RAYS magnesium aluminium, 13 x 18 inch
Banden Michelin radial
Bandenmaat vóór 31/71-18
Bandenmaat achter 31/71-18
Lengte 4.650 mm
Breedte 1.900 mm
Hoogte 1.050 mm
Tankinhoud 35,2 liter
Motor V6 twinturbo met directe injectie, benzine
Motorinhoud 2,4-liter
Brandstof Benzine
Kleppen 4
Vermogen benzinemotor 368 kW / 500 pk
Hybride-vermogen 368 kW / 500 pk (vóór en achter gecombineerd)
Batterij High-powered lithium-ion batterij ontwikkeld door TOYOTA
Hybride motor vóór AISIN AW
Hybride motor achter DENSO
Omvormer DENSO

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@toyota.nl

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Pers.toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt.